Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.05.2008 17:23 - Колко е електронно електронното правителство в България? Какви електронни услуги могат да бъдат извършени по електронен път и какво е нивото на on line реализац
Автор: estoyanova Категория: Технологии   
Прочетен: 4005 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 18.05.2008 17:25


 

Процесите на модернизация и глобализация постепенно застигат всички сфери на обществения живот, в това число и на административния апарат. Неговото разрастване се превръща в проблем за гражданите и за това е необходимо да се реорганизира с цел намаляване на разходите, времето, човешките и други ресурси, нужни за поддържане на дейността му. Естествено решение на проблема е въвеждането на електронно правителство, което ще спести голяма част от работата на административния апарат като я автоматизира чрез използването на интернет.

 

Електронното правителство се отнася до използването на Интернет технологии като платформа за обмен на информация, предоставяне на услуги и сделки с гражданите и бизнеса .

Електронното правителство извършва четири вида дейности :

·         предоставяне на информация през Интернет

·         двупосочна комуникация между правителството и гражданите, бизнеса или други правителствени институции. В този модел, потребителите могат да участват в диалог с институциите и да публикуват проблеми, коментари или искания.

·         извършване на сделки, като например: подаване на данъчни декларации, кандидатстване за услуги и дарения.

·         управляване, като например: онлайн гласуване и участие в кампании.

 

С решение № 866 на Министерския съвет от 28 декември 2002г., се прие

Стратегия за електронно правителство и за създаване на междуведомствен съвет за координиране на дейностите по подобряване на административното обслужване и изграждане на електронно правителство. Тя гласи :

Този документ е стратегия за прилагане на информационните технологии в държавната администрация и за постигане на приоритетните цели, залегнали в съвременната концепция за електронно правителство.

Главната цел на приемането на стратегията е да се организира и да се подкрепи на най-високо държавно равнище реализацията на електронно правителство като дългосрочен процес.”

 

Правителството на Република България си поставя следните стратегически цели за електронно правителство:

  • Предоставяне по електронен път на качествени, икономически ефективни и леснодостъпни административни услуги на гражданите и на бизнеса.
  • Разширяване на технологичните възможности на гражданите и на бизнеса за участие в държавното управление.
  • Създаване на организационна, комуникационна и информационна среда за ефективно и прозрачно функциониране на държавната администрация в съответствие с принципите, нормите и най-добрите практики на Европейския съюз.

 

Чрез електронното правителство България бележи прехода от индустриално към информационно общество. Правят се промени, които позволяват на гражданите и бизнеса да разширят възможностите си и да реализират своя потенциал. Но доколко електронното правителство в България е постигнало, поставените си стратегически цели и дали се прави достатъчно, за да се доближи българският модел до световните утвърдени модели на електронни правителства?

 

Предоставяне на информация

 

На първо място, за да съществува едно електронно правителство, трябва да се въведе необходимата информация и най-важното – тя трябва да е достъпна за абсолютно всички български граждани. Необходимо е информацията да е подробна, ясна и да се ползва лесно от потребителите. Държавата трябва да създаде необходимите условия, за да могат всички граждани да ползват услугите на електронното правителство.

Когато гражданите се нуждаят от определена информация за техен проблем, те би трябвали да могат бързо и лесно да я намерят на някои от правителствените сайтове. По този начин, вече подготвен, гражданинът отива в съответната администрация и работата й става много по-ефективна. Но тук се появява проблем – намирането на темата, която ни интересува в конкретния сайт. Навигацията е изключително важна за доброто ориентиране в сайта. Той трябва да бъде организиран и разделен по теми така, както би ги потърсил потребителя.

Но на сайта на българското правителство липсва тематично разделение и ориентирането към конкретен въпрос е трудно. Организирането не е направено от гледна точка на потребителя, а е разделено на сектори, според това, към коя институция принадлежат и за да се намери отговор на определения проблем е необходимо да се прочетат безброй изказвания, пресконференции, новини и т.н.

Що се отнася до съдържанието, едно от най-важните условия, на които трябва да отговаря електронното правителство, е изчерпателно съдържание по най-важните тематики.  На сайта на българското правителство можем да намерим изключително оскъдна информация за най-важната политическа фигура в България- министър-председателя. Няма данни за предишните премиери, а биографичните бележки за някои министри са буквално 5-6 реда, маркиращи най-важните им житейски събития. Сайтовете са направени така, че просто да представят българското правителство, формално да маркират важните теми, като по този начин ползата за гражданите е минимална.

 

Електронни услуги

 

В България е широко разпространено мнението, че понятието „електронно правителство” е еквивалентно с т. нар. електронни услуги, т.е. да свършиш нещо полезно чрез интернет без много усилия.

Има 20 електронни услуги, които българската администация предоставя – 12 за гражданите и 8 за бизнеса:

 

Административни услуги за граждани:

 

  1. Подоходни данъци: декларации, уведомяване.
  2. Услуги по търсене на работа при бюрата на труда.
  3. Социални осигуровки
    • помощи за безработни,
    • семейни помощи за деца
    • стипендии.
  4. Лични документи

·        Лични карти, паспорти

·        Шофьорски книжки

·        Проверка за валидността на лични карти и шофьорски книжки

  1. Регистрации на МПС (нови, използвани, внесени МПС).
  2. Подаване на документи за строителни разрешения.
  3. Декларации към полицията (например при кражба).
  4. Обществени библиотеки (каталози, машини за търсене).
  5. Свидетелства (за раждане, брачни и др.).
  6. Дипломи за средно и висше образование.
  7. Смяна на адресна регистрация.
  8. Услуги, свързани със здравеопазването

·        Здравно осигуряване

·        Услуги, свързани със здравеопазването

 

Административни услуги за бизнеса:

 

  1. Социални осигуровки за заетите

·        Справки за социални осигуровки на заетите

·        Данни за социалното и здравното осигуряване на заетите

  1. Корпоративни данъци : декларации, уведомяване.
  2. Данък върху добавената стойност: декларации, уведомяване.
  3. Регистрация на нова фирма.
  4. Изпращане на данни до Националния статистически институт.
  5. Митнически декларации.
  6. Разрешения, свързани с екологични изисквания (включително докладване).
  7. Обществени поръчки.
    • Регистър на поканите за малки обществени поръчки
    • Регистър на обществените поръчки

 

 

Смисълът на електронното правителство е да улеснява гражданите и администрацията като спестява време и нерви за извършването на работа, която може да бъде свършена и чрез компютър. Но, за съжаление, в България като цяло няма електронно правителство, а малкото предоставени електронни услуги са направени по начин, който по-скоро затруднява гражданите, отколкото да ги улеснява.

Да вземем например попълването на данъчна декларация. За да си попълни данъчната декларация по интернет, човек трябва да си закупи електронен подпис. Самият електронен подпис е сравнително скъп, макар че през последните години конкуренцията се увеличи и цените започнаха да спадат. Доставчиците, които  имат разрешение да издават електронен подпис в България са — „Банксервиз”, „Информационно обслужване”, “Инфонотари” ЕАД и “Спектър” АД.

За да се сдобие с този електронен подпис, човек трябва да отиде до съответния доставчик, да попълни формуляри на хартия и да инсталира куп програми и драйвери. Т.е. не се спестява никакво време, а просто заместваме усилията си за попълване на данъчна декларация на хартия и ходенето до данъчната служба с разправията по издаването на електронен подпис.

След като се е сдобил с този подпис, човек може да премине и към самото попълване на декларацията, което се оказва по-трудно, отколкото това на хартиен носител. Необходимо е да се направят множество изчисления, които биха могли да се направят и от самата програма, като по този начин ще се спестят много усилия на гражданите.

 

Как е по света?

 

Разбира се,  в повечето европейски страни нещата стоят по доста по-различен начин. Електронното правителство спестява време, средства и усилия на гражданите и администрацията. Да вземем, например, Естония. Там попълването на данъчната декларация през интернет става за около 5 минути. Електронната система на данъчната администрация е попълнила всички данни предварително и човек единствено проверява истинността им и се подписва. Самото подписване също става с електронен подпис, но той не се купува, нито се губи време за издаването му, а е вграден в личната карта на всеки гражданин.

Друг пример е Австралия. Там също цифровите подписи не се издават от фирми-посредници, а от самите институции и услугата е безплатна.

Посочените примери са на страни по-напреднали в развитието си от България. Но да разгледаме Гватемала. Това е малка страна, която се намира в Централна Америка. Страната не е много развита икономически, но това не пречи на управляващите да предприемат реформа, която значително да опрости работата с правителството. През август 2001 г. в страната започва изграждането на система, наречена BancaSAT, която да позволи подаването на данъчни декларации и плащането на данъци онлайн, като през декември 2002 г. чрез нея вече се събират 84% от данъчните приходи. Тя се характеризира с ниски транзакционни разходи, по-качествена услуга и се възприема положително от хората. Повечето хора в Гватемала нямат компютри и интернет. Затова правителството се договаря с банките във всеки банков клон да има няколко терминала, на които хората да могат да използват системата чрез потребителско име и парола, предоставени им от банката. В същото време се спестяват огромни административни и транзакционни разходи, опашки, загуба на време и т.н.

Няма оправдание бедна страна като Гватемала да предоставя толкова по-качествени електронни услуги от България. По последни статистически данни населението на България е 7,322,858 души, като 2,200,000 ползват интернет.

Положението в Гватемала е доста по-лошо – при население 13,110,745 души само 1,320,000 ползват интернет, което е само около 10%. Т.е. населението в България е много по-подготвено да се справи с електронното правителство, но българското изпълнение е крайно незадоволително и вероятно ще минат още много години преди да заместим ходенето до гишетата с ползването на интернет услугите.

 

Извод:

Електронното правителство трябва да осъществява модерно и ефикасно управление със средствата на съвременните информационни технологии и да посреща реалните потребности на гражданите и бизнеса по всяко време и на всяко място. Но за да постигне това е необходимо изпълнението на 4 прости стъпки:

· Дефиниране на ясна цел;

· Бързо провеждане;

· Приемане на адекватни закони;

· Даване на приоритет на качеството на услугите;

· Партньорство с частния сектор.

Пред България стоят още много задачи за изпълнение преди електронното ни правителство да заработи наистина в полза на гражданите и да се доближи до световните действащи примери в тази област.

 

 

Източници на информация:

 

  1. Стратегия за електронно правителство и за създаване на междуведомствен съвет за координиране на дейностите по подобряване на административното обслужване и изграждане на електронно правителство
  2. Министерство на държавната администрация и административната реформа – www.mdaar.government.bg
  3. www.eGov.bg
  4. Институт за пазарна икономика – www.ime-bg.org
  5. www.money.bg
  6. www.internetworldstats.com
  7. www.bulgaria.actualno.com


Тагове:   България,   път,   Line,   какви,   Какво,   Могат,   нивото,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: estoyanova
Категория: Други
Прочетен: 34052
Постинги: 5
Коментари: 0
Гласове: 5
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031