Потребителски вход

Автор: zvezdichka Категория: Лични дневници
Прочетен: 12114 Коментари: 6 Гласове:

Последна промяна: 26.09.2007 07:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

/част IV/
Има бисери в съкровищницата на България, които оставят трайна следа в съзнанието на човек. За мен такъв бисер, който блесна неочаквано с неотразимата си красота е с.Гела. Енигматично село или по скоро околностите му, девствената природата, която гали окото, както сатена обгръща меко голото тяло. В съзнанието ми остана запечатана незабравима картина, която отеква със силен и красив глас в мен. Нейният зов ехти през долини и поля, през планини и била и достига до пределната точка – моето сърце, където се сгушва и търси своето местенце. Благият глас на Родопа планина ме кани да се завърна отново някой ден в това божествено красиво място, осеяно с величествени планини, гордо ширнали се борови гори, лъчезарни и приканващи полянки и тъмнозелени върхове, издигнали се като крепости, подредени като стройни войни – пазители на планината...

Село Гела ме изпълва с любов и копнеж, копнеж да поглъщам жадно съкровищата, с които планината ме дарява, борбеният й дух, тайните, които крие, съчетание на величественост, сила и красота. Неотразимо е усещането там горе, в близост до небесните простори, в девствените и вековни гори, които древните наши предци са обитавали. И днес техният дух е жив. Можем да го открием в полъха на вятъра, в необятността на иглолистните гори, в гордо издигнатите върхове, обрасли с борове, обвити в мистични мъгли, като стрели насочени нагоре или накипрени като селски моми, огрени от първите слънчеви лъчи, издаващи дъх на свежест и уникален аромат, който само планината пази в своите зеници.

Село Гела ме омагьоса с неприкосновената си красота. Зареди ме с жизнерадостност. Като детенце се зарадвах на две непослушни и палави сърнички. Едната беше слязла на пътя, а другата я чакаше на стръмния склон и като се изпречи точно срещу нас, срещу колата – побягна диво нагоре и се устреми към високият и безопасен склон. Толкова бърза беше, че аз само се дивях на гледката, която очите ми невярващо и опулено съзерцаваха и се радвах с искрено сърце. Толкова мило ми стана от тези нежни животинки.
Но не мислете, че всичко в Гела е явно изложено на показ. Красотата е скрита и тя се открива на този, който я търси, който обича природата, който се докосва до незримото и го съзерцава.
Първоначално с. Гела не ме впечатли толкова. Влизайки в селото се виждат няколко къщи в началото, след което идва нещо като център със строеж точно на пътя и след известно разстояние се зареждат пак дузина къщи. Идвахме от с.Широка лъка и целта ни беше да си намерим подслон за през нощта и то в рамките на половин час :) и да се върнем отново в Широка лъка, за да изгледаме представлението. Звъннахме на една вила, но тя не отговаряше... Попитахме в една, две къщи и ни упътиха към една лъскава жълта къща. Влязохме в двора на къщата и извикахме, за да проверим дали има хора там. Едно куче залая яростно срещу нас и едва тогава се показа една баба, облечена в черно. Каза, че има свободни стаи и ни заведе да ги разгледаме. Вътрешността на къщата изобщо не ме привлече. Стаите по-скоро ме отблъснаха, а и отношението на тази жена остави някакво неприятно впечатление в мен. Тя дори се криеше когато влязохме по навътре в двора на къщата в самото начало, а не се показа веднага, въпреки, че кучетата веднага се разлаяха. А и цената на леглото беше по скъпа от тази в Триград. Но не в цената беше въпроса... Тя е без значение, ако обстановката ме предразположи и ми хареса като цяло. Но и стаите ме отблъсваха... В първият момент казахме на бабата, че ще вземем стаята, защото нямахме голям избор в края на вечерта в 18.30 часа, а бързахме и да се върнем в Широка лъка, за да гледаме концерта, посветен на 135-годишнината на местното читалище. За колата също нямаше удобно място за паркиране. Като излязохме от къщата аз се начумерих и казах, че мястото за преспиване не ме вдъхновява особено. Спонтанно решихме да потърсим друго местенце. Имаше възможност да спим на палатка или в колата, която беше достатъчно голяма, че разпъвайки седалките става на спалня. Тъй като предишният ден валя дъжд решихме да не рискуваме с палатката...
Върнахме се обратно в селото и поехме по един път нагоре. И не щеш ли в миг съзираш, че то село Гела е разпръснато по толкова много баири, а ти се чудиш защо толкова бързо свърши това село и къде са били къщите? А те накацали по китните склончета и така скрити от хорски очи наблюдават без да се натрапват и им е едно уютно на мястото на което се намират... Качихме се доста нагоре почти до края на селото, отминахме една чешма и си харесахме малка полянка, която явно ни е чакала да се появим. Заплюхме си местенцето, което харесахме за преспиване и потеглихме по обратния път за Широка лъка.

Тагове:   малък,   Бисер,

Гласувай:

1. avangardi - Селото е разположено на 7 км от Широка лъка,
26.09.2007 05:22
в подножието на родопския рид Карлък. Покачите ли се на някои от хълмовете по които е пръснато селото, пред очите Ви ще се открие красива панорамна гледка. Като море се диплят върховете на Родопите, губейки се в хоризонта.

Свежият планински въздух и уникалният вятър фион, идващ от Егейско море имат отрицателна йонизация, което прави престоя в Гела изключително благоприятен, особено за хората с болни бели дробове. Климатът в района е значително омекотен от влиянието, идващо от юг. Гела е едно от най-слънчевите места в Европа със своите над 280 слънчеви дни в годината. Не случайно Роженската обсерватория – 5 тата астрономическа обсерватория в Европа и най-голямата на Балканите, е построена в този регион.

Разпръснато на 7 различни махали, село Гела се е променило малко през последните стотина години. Местните хора продължават да живеят така, както винаги хората тук са живяли – да обработват земята със свои ръце и да пасат животните си на ливадите и пасищата наоколо. Само с 98 жители, 200 овце, 20 крави и 10 кози на територия от 18 км2, Гела е едно от най-хубавите места в Родопите. Тишината тук се нарушава само от звъна на звънчетата на кравите и от песента на гайдите.

Многобройните археологични находки сочат селото за едно от най-древните селища на Родопите. Открити са останки от палеолита. В близост до връх Турлата е открита скална рисунка, изобразяваща мъж и животни бягащи след него. Край параклиса “Св. Илия”, при разкопки са разкрити древни тракийски могили. Открито е масово погребение на над 20 траки, за което археолозите твърдят, че е ритуално погребение на знатен тракийски вожд.

Некрополът край село Гела е бил използван повече от хилядолетие - чак до римско време. При разкопките са открити и много накити, както и кехлибарени маниста, доказателство за културните връзки на древното население на този край с далечни страни и народи.
Открит е и пръстен с плочка на делфин, доказващ връзката със в известното светилището Делфи в Гърция. Това дава основание на изследователите да твърдят, че околностите на с. Гела са родното място на митичния певец Орфей. Край селото, в близост до местността Ломът, са открити останки от древен римски път.

Църквата “Света Троица”, намираща се недалеч от Илинденските поляни се издига върху основите на раннохристиянския манастир. При разкопки 1905г. са открити основите на църква, оцветена отвътре в синьо, което документира прехода от езичеството към християнството, остатък от култа на траките към слънцето.

Край параклиса “Свети Илия”, построен в местността Илинден, всяка година първата неделя на месец август се провежда традиционен местен събор, на който си дават среща и много от местните фамилии.

общ.Смолян
2. zvezdichka - Благодаря ти avangardi
26.09.2007 08:00
за изчерпателно поднесената информация, която е в съзвучие и с моите впечатления от това невероятно красиво селце :).
Желая ти хубав ден!
цитирай
3. usko - A какво ще кажеш за изгрева и утрото ...
26.09.2007 22:55
A какво ще кажеш за изгрева и утрото на такова красиво място? И освен сърнички, мечки не се ли появяват? Усмихвам ти се Звездичке !
4. zvezdichka - :)))
26.09.2007 23:38
За мечки не знам, аз специално не срещнах там... Но изгрева, мммм..... Хубаво е да посрещнеш изгрева на такова място :))). И утрото е едно такова живо, ободряващо и зареждащо :).
Усмивка получаваш и от мен :))).
5. zvezdichka - Имам желание
27.09.2007 23:27
да довърша тази одисея, но времето напоследък е динамично за мен и това ме изморява... Но когато мога...