Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.09.2007 23:28 - Китка от впечатления от Родопите – пещерата “Дяволското гърло”, Пампорово, Широка лъка
Автор: zvezdichka Категория: Лични дневници   
Прочетен: 13007 Коментари: 22 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

                          /част III/

Продължавам с пътуването из Родопите. На третия ден – сутринта все още бяхме в Триград. Приготвихме си багажа, закусихме и за втори път се сбогувахме с гостоприемните хазяйки. Рошавото им куче ни изпрати до колата, като размахваше доволно опашка, защото мислеше, че ще ходим на разходка.
image
А хазяйката ни каза, че то имало навик да придружава туристите в техните разходки и веднъж се било изгубило, че го нямало повече от 2 дена в къщи. Но не щеш ли внучката го видяла на една снимка във вестник до Ягодинската пещера и се успокоили за него. А то успяло да намери само пътя за в къщи след няколко дена.
Първата ни спирка за деня беше пещерата “Дяволското гърло”. 
              image

              image
Тя е различна от Ягодинската пещера. Обиколихме я много по бързо, защото маршрута в нея е кратък и не е толкова богата на пещерни и скални образования, както Ягодинската. Но е много масивна и величествена пещера, образувана от срутването на гигантски канари и камъни. Наричат я пропастна пещера. През нея минава буйната Триградска река, за която се носи славата, че всичко, което реката докара в пещерата, то остава там. Това е по скоро поверие или легенда, но кой може да каже със сигурност кое е истина и кое не... От тук идва и името на пещерата “Дяволско гърло”. Снимките в тази пещера не станаха, може би защото осветлението беше по оскъдно. Усещането в нея е особено, съзерцавайки високите и величествено издигнали се скали. От една площадка се вижда и подземния водопад, който се спускаше отвисоко в пещерата. По данни в нета височината му е 42 м. Не искам да си представям какви сили са действали на това място, за да можем да видим пещерата в сегашният й вид. Дори си спомням, че в някои блогове съм срещала следния въпрос: “Ако има машина на времето къде бихте искали да ви отведе тя?” Замислих се какво ли би било преживяването да бъдеш свидетел на създаването на такава грамаданска пещера. За миг си представих картината: самото срутване на гигантски скали в пълна тъмнина, тътена на падащите от голяма височина камъни и грохота на реката, протичаща през това място. Сигурно е била страховита, ехтяща и величава гледка, която може да изпълни със страх всяко човешко сърце...
Изкачихме стръмните стъпала и достигнахме изхода на пещерата. В пещерата на места забелязах, че там където прожектора осветява скалата веднага се забелязват признаци на живот – поникнал е зелен мъх върху скалата. Неприятно впечатление ми направиха следите от човешка ръка т.е. боклуците – бутилките от минерална вода и хартии, които недобросъвестни граждани бяха изхвърлили по кюшетата на пещерата. Навън местността също беше много живописна. Но падащия водопад може да видиш само в пещерата. Навън е само една буйна планинска рекичка.
                image
Търговци от селото предлагаха прочутия мурсалски чай, за който се носи славата, че лекува много болести и е българската виагра. Опитах от този чай и наистина е вкусен. 
image
Има и една снимка, която е страхотна. Аз я кръстих “топлата целувка на камъка”.
image
Неизразима е тази картина. Колко живо е пресъздадена само... Какво виждам в нея ли? Нежност, обич, приласкаване, обгръщане, копнеж, сливане, скътани един в друг, в покой въпреки буйните води, прорязващи основата на скалата. Сякаш Орфей е прегърнал нежно своята Евридика и е отдал цялата си любов... Това просто е символ, който може да ти проговори, а сигурно има такива които биха казали: “Какво толкова. Просто още един камък...”. Но тук аз изразявам неща, които съм видяла, които са ми проговорили по някакъв начин, които са ме впечатлили или изненадали. Или с други думи казано тук представям моята китка от впечатления, това, което аз съм усетила и доколко успявам да го отразя в тази тема...
Взехме си довиждане с Триградското ждрело и продължихме в посока Смолян, където моята приятелка трябваше да хване автобус за София.
image

image

                  image
Самия град не ме впечатли с нещо особено. Дори ми се стори много соц тип. Така, че след кратката разходка се изнесохме в посока към Пампорово. Взехме лифта и се качихме на връх Снежанка. Там имаше слънчеви полянки, красиви гледки и пухкави облачета. 
image

image

image
Хапнахме и вкусно печено пиле на грил, което си бяхме купили от Смолян. Неприятно впечатление в курорта Пампорово ми направиха новите грандомански комплекси, които строяха дори и под лифта или вече се издигаха грозно и неподходящо сред вековните иглолистни гори и разваляха китната гледка, която се отправяше към просторните Родопи. 
image
Стояха по скоро като някаква кичозна кръпка, носеща посланието “Виж ме” и с тези червено-розови керемиди се забелязваха отдалеч и направо се набиваха в очите ми. Но не бяха част от средата и атмосферата на Родопите. По скоро ми приличаха на луксозни квартални жилищни блокове, с каквито е пълна София между впрочем. Аз все още не мога да разбера начина на мислене на тези, които имат апетити към земята дали в планината или по моретата и я застрояват с огромни жилища. Не знам дали си задават въпроса: “Защо хората бягат в планината?” Не ли заради усамотението, тишината, автентичността... Но явно си има хора за всеки влак под слънцето...
По друг начин погледнах на китните къщички в старинен стил, които доставяха радост за окото ми и на по-старите постройки във вид на хижи, които се вписваха идеално в околната среда. 
image

image
На връщане с лифта ни се скараха, че лифта е работел до 16.30 часа, а ние бяхме много близо до този час, а и никой не ни беше осведомил за тази подробност. Но успяхме да слезем благополучно до паркираната ни кола .
След това потеглихме за с.Широка лъка. Разходихме се по калдъръмените пътечки, разгледахме красивите и автентични къщи, старинното мостче, дувара на църквата /тя беше затворена/. Селото беше пълно с коли и туристи. 

image

image

image

               image

image

image
Все още не знаехме къде ще прекараме нощта. По центъра видях мъже и жени облечени с носии. Попитах какъв е повода и те ми отговориха, че в читалището ще има програма, посветена на 135-тата годишнина на читалището. Зарадвах се и решихме да видим това представление. Тъй като аз обичам и народна музика, но между другото отдавна не се бях сещала да слушам такава. Тържеството започваше в 18 часа, а когато разбрахме часът беше 17.30 и решихме да потеглим към с.Гела, да си потърсим нещо за спане и да се върнем обратно в Широка лъка, за да изгледаме програмата, подготвена от самодейните дейци. Но за това ще трябва да споделя в следващия си разказ.
/п.п. Пиша тук с известно закъснение от случване на събитията, защото както и на други места съм споделила надпреварата с времето е неумолима и по скоро неуловима. Все се надгонваме с него като спринтьор на дълги разстояния съм... :)
Клипа, който открих не е точно с Родопа планина, какъвто търсех, но е много сладка мелодийка с гайда./





Тагове:   китка,


Гласувай:
0



1. esen - Твоята "китка впечатления" е винаги
23.09.2007 00:13
най-красивия букет, който съм виждала и на който съм вдъхвала аромата!
Истинско удоволствие е да чета постингите ти!
Благодаря ти, Звездичке!:)))
цитирай
2. zvezdichka - :)))
23.09.2007 00:26
Усмихна ме Злате. Благодаря ти за топлотата и свежеста, с която ме посрещаш тук :). Взаимно е удоволствието!
цитирай
3. vencislavomtatsat - Прекрасен материал :-))) - много ...
23.09.2007 08:57
Прекрасен материал :-))) - много добре написан - продължавай да осветяваш пътя на обичащите Планината! Успех, Звездичке!
цитирай
4. анонимен - страхотна
23.09.2007 10:50
китка
цитирай
5. zari - Чудесно пътешествие!
23.09.2007 12:07
Спомних си времето, в което извървях тезе места!Колко са типични-никога не са забравят!
цитирай
6. september - ####
23.09.2007 13:52
сега маршрута в Дяволското гърло е доста променен , съкратен и по - обезопасен ... някакси се губи тръпката
носи се поверие , че когато времето е мрачно не трябва да се влиза в пещерата
незнам дали е просто съвпадение , но кагота аз бях там случих на такова време , токът угасна и ние бяхме затворени в пещерата докато не ни изкараха с фенерчета :)) чувството е неописуемо ...
така и не видях величествения водопад
цитирай
7. анонимен - strahotno patesestvie
23.09.2007 15:49
strahotni snimki prodaljavai po sastia dyh
цитирай
8. zvezdichka - Благодаря ти vencislavomtatsat!
23.09.2007 16:59
Различно е в планината и тези, които я обичат го оценяват и я търсят. А тя не те оставя да скучаеш и винаги предлага приключения :).
Поздрави!
цитирай
9. zvezdichka - Да, всеки си
23.09.2007 17:04
има своята китка от преживявания bbbb. При едни тя искри и доставя радост, при други - е важен момента на изненадата, при трети - гласът на недоволството заглушава неизразимите неща... Но важното е човек да има такава китка, защото тогава се чувства жив и различен дори... Самата промяна на обстановката зарежда човек и му дава много, стига да го търси.
цитирай
10. zvezdichka - :)))
23.09.2007 17:09
Така е zari! Има места, които човек никога няма да забрави и винаги ще се връща там дали чрез спомен, дали чрез снимка или наяве... Но важното е, че човек вече има отношение към дадено място, което е посетил и то не е просто някакво си село, а е свързано с преживяване и затова се е запечатало в съзнанието ни и говори в нас :))).
Приятен ден!
цитирай
11. zvezdichka - Интересно преживяване
23.09.2007 17:14
си имала september и няма как и да не си спомняш за него. А и си успяла до почувстваш пещерата по различен начин, усещанията са важно нещо... А наистина, че сега маршрута е много кратък. Аз дори не знаех, че е имало и по дълъг маршрут...
Благодаря, че сподели!
цитирай
12. zvezdichka - Благодаря анонимен!
23.09.2007 17:17
Пътешествието наистина беше страхотно и моето първо докосване до Родопите така ме вдъхнови, че аз ще се върна отново там някога...
цитирай
13. анонимен - Чудесно
23.09.2007 19:53
Красив разказ,за любими места!Препоръчвам горещо да посетите този маршрут.Със семейството ми,поне 2 пъти в годината ходим по тези места,съответно сме много доволни.За съжаление,за пръв път случвам на писания от 'звездичка',обещавам да се оглеждам за в бъдеще.Препоръчвам за тези който не са ходили,да включат още Рожен-обсерваторията и нощувка в Ягодина,където гарантирам че ще останете доволни.Успех!
цитирай
14. анонимен - Чудесно
23.09.2007 19:57
Към горния текст,забравих да напиша,скоро съвсем случайно се озовахме в Косово,автентично селце на няколко километра от Нареченски бани,не мога да опиша,трябва да се види!
цитирай
15. zvezdichka - Анонимен благодаря ти
23.09.2007 20:21
за препоръките и това, че обогатяваш картината със селца, които човек си заслужава да посети :)
цитирай
16. bilqnka - Дори да не съм ходила в Родопите
23.09.2007 21:17
макар, (макар, че ми е мечта от малка :) ) се възхитих дори само от снимките и разказа.Страхотен начин за една пълноценна почивка, зареждане с положителна енергия.Предполагам е много разтоварващо, както самата обстановка, така и чистия Родопски въздух.
Пожелавам ти още безброй подобни приятни приключения в различни краища на България, и не само :)
цитирай
17. zvezdichka - Да, Билянче бих
23.09.2007 21:31
казала, че е пълноценна, защото насища сетивата ти и те зарежда с свободен дух и приключения, емоции и преживявания. В един момент ти установяваш, че си малко по-богат преди да предприемеш това пътуване, богат вече със спомени и не само... :))).
Благодаря ти за пожеланията!
И на теб желая да осъществиш мечтата си и да се докоснеш до тази магична красота!
цитирай
18. svetlan - Много е хубаво. Чак ми се дощя да съм ...
24.09.2007 14:58
Много е хубаво. Чак ми се дощя да съм там. :)
цитирай
19. zvezdichka - :)))
24.09.2007 21:53
Знеш ли, че и на мен ми се дощява... :))). Ама нали знаеш, че сладките работи, за да са такива, не трябва да ни омръзват, т.е. да се прекалява с тях. Така, че по-мъничко, за да е по-сладичко :). Пожелавам ти такива сладости в живота!
цитирай
20. анонимен - jXEeDsPERcADPgDL
24.05.2011 12:13
That's the best aneswr of all time! JMHO
цитирай
21. анонимен - MTkwhjKM
24.05.2011 14:39
EsPluQ <a href="http://pajbjmvumkog.com/">pajbjmvumkog</a>
цитирай
22. анонимен - EmwmoSPOmwdeQvXQCQu
25.05.2011 18:18
jrgHKH , [url=http://jehegazfdbgw.com/]jehegazfdbgw[/url], [link=http://unktpanfsuxo.com/]unktpanfsuxo[/link], http://dkuzwfdzjvbz.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5843015
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21683
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930