Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.06.2012 11:32 - Прагът КОЗНИЦА, връх ВЕЖЕН, ВЪРТОПСКИ ТЕСНИНИ - 09.06.2012 г.
Автор: pelitko Категория: Туризъм   
Прочетен: 13924 Коментари: 4 Гласове:
5

Последна промяна: 28.06.2012 11:39


     Стара планина е свързана със Средна гора посредством няколко рида, наречени „прагове”. В миналото на праговете са казвали „гребени”. Праговете, освен, че свързват двете планини, служат и за отделяне една от друга на подбалканските котловини. Най-високият от праговете е Козница. Под прага Козница е прокопан най-дългият ж.п. тунел в България. За влаковете са се сетили да прокопаят тунел, но за колите не. Колите трябва да изкачат прага догоре за да му минат от другата страна. В най-високата част на прага Козница има асфалтова отбивка за град Клисура. Рано сутринта към 7.00 часа завих по тази отбивка в северна посока. След около 100 метра от асфалта се отделят два черни пътя. Оставих си колата на тройния разклон и тръгнах по черния път, който водеше в североизточна посока. Ориентир ми бяха три големи антени стърчащи над дърветата. След няколкостотин метра излязох от гората. Прагът Козница отгоре е водоравен и гол.

image
                                Черният път отгоре на прага Козница

   На темето му има няколко ниви, както и няколко малки вили. Местността е вилна зона на град Клисура. В миналото град Клисура и близкото село Антон са били съвсем близо едно до друго. Били са застроени от двете страни по ридовете на самия праг Козница. После през годините постепенно са се отдалечавали от прага, за да заемат сегашните си места. Черният път върви в северна посока по средата на темето на прага. Стига до планината и завива в северозападна посока. Прецених, че трябва да вървя по този път. Някъде приблизително над него трябваше да е връх Дапково краище. Пътя се изкачва сравнително водоравно по първия хълм, първо в северозападна, а после в северна посока. След около 30-40 минути излязох на по-равно място. Между два невисоки хълма имаше работещ овчарник и голяма чешма за поене на добитъка. При овчарника пътя свърши. От схлупената къщурка излезе любезен овчар и ме покани на кафе и ракия.

image
                                    Овчарника, чешмата и овчаря

   В осем без нещо не ми се пиеше ракия, но поне научих подробности за пътя. Овчаря ме насочи към дебела пътека, подсичаща връх Дапково краище от запад. Точно това ми беше и целта. Да не изкачвам върха догоре, а само да мина покрай него. Пътеката ми беше много полезна, защото местността нагоре от овчарника е покрита с гъста хвойна. Първоначално пътеката изкачва невисок хълм, а след това става почти водоравна. От хълма над овчарника се откри впечатляваща гледка. Море от големи заоблени хълмове, централното било на планината зад тях и над всичко – връх Вежен. От върха на юг се спускат две ребра. Между двете ребра има два реда отвесни скали. Между двата реда отвесни скали тече река Въртопска, а скалите образуват красив джендем над почти отвесната и долина. Скалния джендем рязко контрастира с изцяло тревистите склонове около него.

image
                                                    Към връх Вежен

   Опитах се да си представя на коя друга местност ми прилича тая панорама, но не се сетих за никоя друга. Пътя напред изглеждаше водоравен, но между хълмовете имаше дълбоки долини. Наложи се да завия на североизток и да изляза в местността Говедарника. Местността Говедарника е на премката между върховете Дапково краище и Вежен. От Говедарника нагоре към връх Вежен имаше само гол склон. Тръгнах нагоре без пътека.

image
                                    Назад към прага Козница и Средна гора

   Времето беше много ясно, а от голото пасище имаше гледки във всички посоки. За ориентир нагоре ми служеше малка скала, надвесена над джендема. От малката скала пък се откри още по-чудна гледка към долината на Въртопска река, скалите над нея и върховете по централното било на запад.

image
                                Скалите над река Въртопска и билото на запад 

   Малко преди връх Вежен стигнах до две снежни „фунии”. Представляват две дупки, югозападно от върха и приличат точно на фунии.

image
                                                       Една от "фуниите".

   И в двете дупки има още доста сняг. Отдалеч снега около дупките прилича на пряспа. От източната дупка извира река Камениница, а от западната извира река Въртопска. Чувал съм, че източната пряспа се вижда от Пловдив. Двете дупки са на не-повече от 100 метра една от друга, но долините на реките рязко се раздалечават веднага след изворите си. Връх Вежен е на 5 минути от дупките. Върха е гол и изключително обгледен.

image
                                                           На връх Вежен

   Починах си добре и се наснимах до насита. Бях се качил доста бързо - за около 2.30 ч. Прагът Козница е висок около 1100 м.н.в. и с това е най-удобният изходен пункт за изкачване на връх Вежен. След почивката завих по билото в западна посока. Снимах се на вр. Малък Вежен.

image
                                                 На връх Малък Вежен 

    Следващият връх Пъпа го подсякох от север по лятната пътека.

image
                                 Връх Пъпа и подсичащата пътека

image
  Табелата на резерват Царичина на фона на Пъпа, Малък Вежен и Вежен

   Стигнах до Старопланинското конче. Минавал съм го отгоре няколко пъти, затова и него подсякох от север. Като стигнах почти до края му се качих на билото.

image
                                              Старопланинското конче

   Излязох точно над местността Въртопа. Под централното било се е образувал красив „казан”.

image
    Казанът Въртопа. Поляната в дъното е Михалкови колиби. Най-в дъното са Въртопски теснини

   Заобиколен е с ридове от три страни и склоновете му са много стръмни.

image
                                 Казанът Въртопа от долу на горе

    Казана се стеснява в долната си част, където е местността Михалкови колиби. Местността представлява водосборен басейн на река Въртопска. В дъното си „казана” се стеснява до няколко десетки метри. Това са Въртопските теснини. Реших да слизам към тях. Знаех, че има черен път от теснините към прага Козница. От централното било заслизах без пътека по доста стръмния склон. Беше толкова отвесно, че ходех на една страна. В долната част изгазих доста гъста хвойна докато стигна до Михалковите колиби.

image
                                                 Михалкови колиби

   Тези колиби са ми любима местност. Преди няколко години се изгубих тук през зимата в много гъста мъгла. Тогава нямах
GPS и се мотах няколко часа докато разбера къде съм. Иначе пътя от Въртопски теснини през Михалкови колиби е най-прекият път от гара Копривщица към хижа Бенковски. На колибите хванах черен и водоравен път. Пътя ме изведе на река Въртопска. Малко преди реката излязох на коловата маркировка от гара Копривщица към връх Вежен. Часът бе към 12, а времето беше станало много горещо и задушно. Като стигнах до реката се оказа, че дървеният мост е завлечен от водата. Виждаше се счупен на няколко метра от мястото, където трябваше да бъде. Възползвах се максимално добре от липсата на мост-съблякох се и се изкъпах в реката. Тъкмо бях започнал да се уморявам. Ледената вода ми подейства толкова ободрително, че дори обядвах. Обикновено когато ходя не ям на обяд. След банята с обяда последва леко качване към Въртопските теснини.

image
                                                         Въртопски теснини

    Много пъти съм минавал оттук и винаги съм се възхищавал от мястото. Някои твърдят, че „въртопа” е дълбок 300 метра. Това ми се вижда доста преувеличено. Може би е поради факта, че дъното не се вижда.

image
                                  Дъното на "въртопа" не се вижда

    Мястото е свързано с множество легенди. За крепост на най-високото място, както и за заровено несметно съкровище в най-непристъпната му част. Около „въртопа” наистина е имало хайдуци, както и от другата страна на връх Дапково краище. Там пък има местност Хайдушки дол.

image
            От Въртопски теснини нагоре към централното било 

   От теснините черния път продължи в източна посока към прага Козница и към колата. Първоначално ми се струваше, че пътя ще излезе на съвсем друга място. Доста по-надолу и встрани от прага Козница.

image
                    От пътя към прага Козница и къщата с трите антени

    В крайна сметка, след един час спускане, пътя ме изведе точно до колата.

image
                                                                GPS трак

ВСИЧКИ СНИМКИ

GPS track




Гласувай:
5



1. анонимен - Поздравления!
29.06.2012 16:26
Ходил съм няколко пъти в района, качвал съм и Вежен без пътека, макар и по-наизток (по към Пъпа), но не бих посмял да сляза от Кончето! За скоростта да не говорим. Понеже беше пуснал снимките отдавна, като видях тази на статистиката от GPS не повярвах, дадох си труда да погледна времената на първата снимка и тази от върха - направо впечатляващо! Още веднъж поздравления. Разказът също е много добре написан. Антон
цитирай
2. pelitko - Много благодаря!
30.06.2012 19:02
Направо не е за вярване - да сравняваш времената от снимките! Измислил си много добър начин да ме провериш дали лъжа. Поради голяма заетост дълго време не можах да напиша разказа. Но намерих време за още едно ходене по Балкана. Скоро ще го пусна. То допълва предишното и специално за мен беше по-добро като необичайни местности и красота на природата.
цитирай
3. анонимен - Не съм имал намерение да проверя...
03.07.2012 12:19
Не съм имал намерение да проверявам, разбира се, а и тогава нямаше още разказ. Просто както е известно понякога gps отчита бавното ходене като престой, та си помислих да няма грешка - ама не! А това със снимките го пзвав при мен да видя кока къде съм бил. Аз тази година по стечение на обстоятелствата съм почти само по Рила, но ще е интересно още нещо за Балкана.
цитирай
4. анонимен - Сега видях снимките от новото хо...
04.07.2012 08:20
Сега видях снимките от новото ходене, маршрутът е наистина красив, правил съм го преди три години точно същият, но в обратен ред- оставих си колата над отбивката за Клисура, от там се качих до Юмрука и после назапад по билото до Рибаришкия проход и надолу
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pelitko
Категория: Туризъм
Прочетен: 1057655
Постинги: 76
Коментари: 358
Гласове: 295
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031