Потребителски вход

Автор: zvezdichka Категория: Туризъм
Прочетен: 33409 Коментари: 35 Гласове:

Последна промяна: 29.11.2011 21:09

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Една от забележителности на Трънско е ждрелото при село Ломница, което се намира на около 5 км. от град Трън. Достигайки покрайнините на селото минахме през мост и пред нас се извисиха величествените скали на ждрелото на река Ерма.

Паркирахме колата и въпреки, че бяхме закусили веднага ни примамиха силните миризми на скара, които много обичаме междувпрочем.

Хапнахме от вкусните кюфтенца и се запътихме по тясна пътечка, която ни отведе до едно стръмно място.

Така, че първото препятствие се оказа екстремно спускане по дървено мостче, под което бушуваше река Ерма.

От мостчето погледът ни се насочва към живописните скали, издигащи на около 200 м височина, носещи имената Жилав камък и Църквището, притискащи река Ерма.

След това следва изкачване по дървени стълбички и преминаване през тунел, който е прокопан в началото на 20 век, с цел да се прекара жп линия между София и близките градове Пирот и Ниш. Но проекта не се осъществява.

Така тунела става част от екопътека, дълга около 13 км., по която тръгвайки от Ломнишкото ждрело може да се стигне до Ябланишкото ждрело, намиращо се край село Банкя. Но за другото ждрело ще спомена в друг пост. Минавайки тунела тръгнахме по черен път и вляво забелязахме стълбички.

Но тъй като нямаше информация за къде водят продължихме напред по пътя. Реката остана в ниското и непрекъснато се питахме дали екопътеката няма да стигне до нея. Изминахме извесно разстояние и се разминавахме с други туристи, които като нас бяха решили да се възползват от почивните дни по Великден и да разгледат тази забележителност.

Реката остана долу в ниското и непрекъснато я търсехме с поглед.

Снимахме дърветата, залети от реката и с приближение.

Междувременно скалите на ждрелото останаха далече зад нас.

Обръщайки се не щеш ли изведнъж в обектива ни попадна нещо, което до момента не бяхме забелязали след като приближихме върха на скалите.

Там най-отгоре се виждаше парапет и за нас стана явно, че човешки крак може да стъпи на този връх. Продължихме по пътя напред, като очаквахме да се появи нещо интересно, но една мисъл се беше прокраднала в нас и не ни даваше мира. Как можем да стигнем до върха? А не бяхме сами. С нас имаше семейство с малки деца. Имахме набелязан план, обекти, които да посетим през деня, а връх не се покорява лесно. Тези мисли минаваха през нас, вървейки по екопътеката. Стигнахме до втория тунел като по него имаше отлагания, които приличаха на руда.

Между временно пролетта се развихряше в гората и всичко пред нас се разлистваше. Малки цветенца ни се усмихваха край пътя.

Изведнъж нещо друго се наби в погледа ми. Поглеждайки надолу към земята, която зеленееше пред нас изведнъж съзрях, че част от наситеното зелено в гората е от „левурдата”, т.е. така наречения „див чесън”, когото бяхме видяли миналата година край Бъзовец в Стара планина. Листата му приличат на момина сълза, иначе на вкус е много лютив и доста миризлив. Оправдава името си – див чесън и може да се яде на салата или да се използва като подправка за манджи.

След като повървяхме доста по пътя решихме да се върнем обратно. Оставихме нашите приятели да наберат левурда, а ние решихме да се спуснем до река Ерма без пътечки естествено и да си припомним мартенското спускане през Еленския балкан :).

Това, което ме изненада долу при реката бяха боклуците, които водите бяха домъкнали от населените места, защото там където бяхме ние хора не се разхождат...

Цялата гора зеленееше от левурда и ме приканваше да си направя едно букетче.

Но съпруга ми непрекъснато ми напомняше, че ако искаме да се изкачим до върха не трябва да губим ценно време в бране на левурда, защото нашите приятели трябваше много да ни изчакат. И така побързахме да се върнем по обратния път и да разпитаме местните продавачи на скара при паркинга как можем да стигнем до желаното от нас място. На връщане минахме през селцето.

Това, което ни направи впечатление е пръста в дворовете на хората. Беше много червена.

И разпитвайки една жена за нея, тя ни обясни че всичко тук като земеделска продукция се изкарва с много труд. Разбрахме, че до върха има 2 пътеки, по които може да стигне човек. Едната е била точно по онези стълбички вляво надолу към реката, които снимах след първия тунел. А за другата се минава покрай къщите, през полянката и има пътечка, която ще ни заведе право до мястото. Явно зоната през която преминавахме, изкачвайки се над пракинга беше вилна, с красиви и обновени къщички.

След като къщите свършиха продължихме по черния път, прекосявайки зелена полянка, след което хванахме горска пътечка.

Тя ни отведе на място, където се разки гледка от високото към село Ломница и ждрелото.

След като се насладихме на гледката се върнахме малко назад и поехме към обезопасена с парапет площадка, която бяхме видяли още от долу с приближение.

От едната страна къщите се разкриваха пред нас като на длан, а от другата страна се виждаше дългата 13-километрова екопътека, която се виеше като змия сред планинските склонове.

Направихме си снимки за спомен и запечатахме мястото в панорамни снимки.

Това, което ни очуди е времето, за което стигнахме до върха. Нямаше и половин час /около 20-тина минути/ и вече бяхме горе. Това беше наистина супер и съм благодарна на зоркото око на съпруга ми, който откри тази наблюдателна площадка, от която цялото живописно ждрело се разкриваше на длан пред нас.

Гласувай:

1. georgibogdanow - Красиво и увлекателно, както ви...
29.11.2011 19:39
Красиво и увлекателно, както винаги, запазена марка за този блог :)

Поздрави, zvezdichka!
цитирай
2. ognena71 - Поздрави, красива гледка!
29.11.2011 19:47
Поздрави, красива гледка!
цитирай
3. hristo27 - Много е красиво! Съжалявам, че не ...
29.11.2011 19:48
Много е красиво! Съжалявам, че не съм ходил там.
4. mt46 - Поздрав
29.11.2011 20:34
за чудесния постинг, за красивите снимки!... Благодаря за виртуалното пътешествие!...
цитирай
5. zvezdichka - Благодаря ти Георги!
29.11.2011 21:39
Радва ме присъствието ти тук. В твое лице откривам добър виртуален приятел, който винаги умее да ме усмихне отвътре!

georgibogdanow написа:
Красиво и увлекателно, както винаги, запазена марка за този блог :)

Поздрави, zvezdichka!

Сърдечни поздрави и от мен!
цитирай
6. zvezdichka - Красиво е Огнена :)
29.11.2011 21:42
особено гледката отгоре!

ognena71 написа:
Поздрави, красива гледка!

7. zvezdichka - Никога не
29.11.2011 21:44
е късно Христо! Животът е пред теб, а и мястото наистина си заслужава! Така, че стига човек да има желание ще го посети. А наоколо има и други красиви места!

hristo27 написа:
Много е красиво! Съжалявам, че не съм ходил там.

8. zvezdichka - Радвам се, че ти
29.11.2011 21:46
хареса jim101!

jim101 написа:

Идвай пак, от време на време пускам по някое интересно място.
цитирай
9. zvezdichka - Благодаря Марине!
29.11.2011 21:50
Времето в края на април е малко преходно, в смисъл, че природата току що се раззеленява и все още го няма онова красиво зелено, но човек винаги има какво да го очарова! А района е уникален с толкова много малки планини наблизо.

mt46 написа:

10. анонимен - Много красиви местенца-
29.11.2011 22:05
добра идея за една хубава реална разходка-да вдишаш тази красота-
мерси много:)))
11. planinitenabulgaria - За паостинга:
29.11.2011 22:53
Това красиво ждрело продължава и в Сърбия. Първите села са Петачинци и Искровци, после покрай ждрелото минава път през тунели, предназначени от германците за стратегически път от Пирник през Трън за Пирот. В ждрелото е и Погановският манастир. От Погановският манастир през Бабушница пък се отива на Власинското езеро. Имам писание за тези преходи и Ви пожелавам да отидете и в Сърбия на разходка.
Коста
цитирай
12. kasnaprolet9999 - Страхотни снимки и невероятно к...
29.11.2011 23:06
Страхотни снимки и невероятно красиво място. Тук много отдавна и живяло тракийско племе наречено ермини.Дали реката е кръстена на него или обратното не мога да кажа. По време на втората си бременност имах голямо желание да кръстя неродената си дъщеря Ерма, но се роди пак мъжко...мъка...мъка...:))) Много хубава музика пак си ни поднесла и е истинско удоволствие да ти гостува човек.
13. magnoliya - Ех,
29.11.2011 23:15
каква красота!
Благодаря ти, че ни поведе по пътечката, по пътечката и ни заведе на най-високото, за да се насладим на чудесната панорама!
Поздрави за поста, беше ми много приятно!
цитирай
14. kaprizna - Поздрави за постинга!
29.11.2011 23:30
Страхотни снимки! Браво!
цитирай
15. sande - Изключително пътешествие, изключителни снимки, изключителен фоторепортаж!
30.11.2011 09:11
Благодаря и на двамата. Ние сме близо до тези красоти, но никога не сме ги видяли.
Сигурно защото сме близо и все отлагаме.

Но сега вече трябва в най-близко време да се организираме.

16. martiniki - много диво и красиво място
30.11.2011 09:48
Ерма - какво име - древно някак, със стихия в самото него

пак ще дойда при повече време - да се разходя и хубаво да се огледам

Поздрави за вас и чудесен декември от утре!
17. sparotok - :)
30.11.2011 09:58
Страхотни снимки! Не съм бил по този край, а виждам, че си заслужава.

18. zvezdichka - :)))
30.11.2011 10:35
Идеята наистина не е лоша, колко му трябва на човек - да има подтик и желание, а другото ще си дойде от самосебе си. А красотата е навсякъде около нас!

hloris написа:
добра идея за една хубава реална разходка-да вдишаш тази красота-
мерси много:)))

19. zvezdichka - Благодаря за ценната
30.11.2011 10:51
информация Коста! Не знам дали човек може свободно да посети ждрелото в територията на Сърбия, но съм чела пътеписа на Алеко Константинов - "Какво? Швейцария ли?" и сигурно ще бъде интересно за посетителите на каньона естествено да могат да преминват и в нашата съседка и да посетят местата, за които споменаваш в коментара си.
Ще ми е интересно да прочета вашите пътеписи и ако не успея да ги намеря ще ви пиша.

planinitenabulgaria написа:
Коста

Поздрави и приятен ден!
цитирай
20. zvezdichka - Благодаря Невенче!
30.11.2011 11:01
Твоите коментари винаги успяват да ме усмихнат :). Със сигурност в тези земи има и много позабравени места, обитавани от траките, за които и ти споменаваш и за които и аз съм чела, но човек трябва да има време и интерес да обикаля по тези места, а също и да е някъде наблизо, че ние както сме от далеч можем да предприемем такова пътуване само когато се съберат няколко почивни дни от нашите национални празници. Ние така и правим, а през другото време всеки със своите задължения. Но нещо се задържахме тази есен да не мръднем от Русе, но то е за сметка на лятото може би :). Но какво да се прави, като в нашата страна има толкова китни места и човек трябва да прави избори кои да посети.
А за болката, която споделяш може да имаш някоя внучка Ерма, кой знае.

kasnaprolet9999 написа:

Поздрави и усмихнати дни!
21. zvezdichka - Ние ги обичаме
30.11.2011 11:08
тези пътечки Магнолия, особено ако водят до високи върхове :). Е този не беше много труден за преодоляване, но гледката отгоре е много по-величествена и различна.

magnoliya написа:
каква красота!
Поздрави за поста, беше ми много приятно!

22. zvezdichka - Радвам се, че
30.11.2011 11:35
ти харесват kaprizna!

kaprizna написа:
Страхотни снимки! Браво!

цитирай
23. zvezdichka - Благодаря ти Сашо!
30.11.2011 11:45
Ние все ги откриваме разни такива. Ако Иво не беше съзрял този парапет на връх скалите сигрурно щяхме да пропуснем гледката отгоре...
Да ти кажа, че и ние сме като теб - в Русе като ни налегнат задълженията нямаме много време за обиколки и много рядко се разхождаме към местните забележителности. Но си правя планове това да се промени догодина.

sande написа:
Изключително пътешествие, изключителни снимки, изключителен фоторепортаж!
Сигурно защото сме близо и все отлагаме.

Но сега вече трябва в най-близко време да се организираме.

Поздрави!

Поздрави и приятни разходки!
/п.п. ние и по вашия край все още не сме идвали.../
цитирай
24. zvezdichka - Благодаря Доре!
30.11.2011 11:52
И думите ти не са празни - "диво", "древно", "стихия"! Докосват!

martiniki написа:
много диво и красиво място
Ерма - какво име - древно някак, със стихия в самото него

пак ще дойда при повече време - да се разходя и хубаво да се огледам

Поздрави за вас и чудесен декември от утре!

Прегръдка и за теб! И хубави декемврийски дни ти желая, изпълнени с много любов и топлота в сърцето!
цитирай
25. zvezdichka - Благодаря Павел!
30.11.2011 12:00
Заслужава си и още как :). А ако знаеш каква керамика имат в Бусинци - мен ме плени, само дето майстори не са останали.

sparotok написа:
Страхотни снимки! Не съм бил по този край, а виждам, че си заслужава.

цитирай
26. toninabog - Поздрави !!!
30.11.2011 19:47
Както обикновено си направила срахотен постинг! С удоволствие го прочетох и разгледах! Има създадено настроение,приятно е човек да разглежда постингите ти!
цитирай
27. zvezdichka - Благодаря ти toninabog!
02.12.2011 10:57
Само трябва да намеря време за да седна и да опиша нашите пътувания. А за толкова още места ми се иска да разкажа...

toninabog написа:

28. toninabog - Здравей!
02.12.2011 18:30
Пусто време ,никога не стига !
цитирай
29. анонимен - През септември се качихме от Лом...
02.12.2011 19:09
През септември се качихме от Ломница до връх Руй, трябваше да го направите 3+3 часа е! Странно се усещах там.
30. анонимен - alexooo
02.12.2011 19:10
анонимен написа:

цитирай
31. zvezdichka - Благодаря Алексо!
04.12.2011 19:48
Не бяхме самички, а може да има и някой следващ път :). Ще разгледам и твоите пътеки с удоволствие.

анонимен написа:

цитирай
32. alexs - Изключително богат и интересен ...
05.12.2011 13:45
Изключително богат и интересен постинг. Снимките са Чудесни ! Благодарение на теб видях този слабо познат за мен край от България ! Не знам дали някой ден ще имам възможност да го посетя, но бих искал!
цитирай
33. zvezdichka - Здравей Алекс!
06.12.2011 12:47
Радвам се, че ти хареса :). Има много непознати за нас места в нашата китна страна, но малко по малко стига човек да има желание да опознае едно или друго място все някога ще стане.

alexs написа:

цитирай
34. apollon - Реших да бъда полезен в определя...
08.12.2011 13:21
Реших да бъда полезен в определянето на някои от фотосите в професионален аспект

по ред на растителните снимки отгоре-надолу
съсънка - Anemone nemorosa
гълъбови очи - Hepatica nobilis
горска майка - Lathraea squamaria
дентария - Dentaria bulbosa
Chrysosplenifolium alternifolium
цитирай
35. zvezdichka - Благодаря ви apollon!
08.12.2011 13:55
apollon написа:

по ред на растителните снимки отгоре-надолу
съсънка - Anemone nemorosa
гълъбови очи - Hepatica nobilis
горска майка - Lathraea squamaria
дентария - Dentaria bulbosa
Chrysosplenifolium alternifolium

Това е много ценна информация, особено за хора незапознати с наименованията на растенията, които виреят в горските масиви.