Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2010 21:50 - В търсене на Светилището в Долно Дряново - част II
Автор: zvezdichka Категория: Туризъм   
Прочетен: 21626 Коментари: 32 Гласове:
18

Последна промяна: 23.02.2010 21:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Слънцето огряваше красиви зелени полянки, които бяха радост за окото ни по това време на годината.

image
  Представям си, ако беше завалял сняг колко много неща щяхме да изпуснем от това, което успяхме да видим в тази дивно красива гора, като се има впредвид в какъв периметър я обходихме...

image
  На едно закътано място открихме и малко водопадче :).

image
  След него се отзовах в челюстите на бялата акула :).

image
  Но оцелях... Красивите гледки от Родопа планина непрекъснато мамеха погледите ни.

image


В далечината едно страшилище се спотайваше тихо зад дървото.

image
  А рекичката долу изглеждаше толкова малка.

image

image
  И да си призная честно вече бях останала без сили. Краката ми в планинските тежки обувки така се бяха подбили, че не ги чувствах в един момент.  В далечината съзряхме поредния камък, извисил се отвисокото, който сякаш ни се надсмиваше.

image
  Толкова се бяхме отдалечили от колата, а и времето взе да напредва, така, че решихме да потърсим пътя за връщане. Навсякъде ни посрещаха и изпращаха камъни, но за съжаление нямаше и помен от скалните глави, които търсехме.

image

В един момент чухме силно бучене. И се устремихме към звука. От това, което се показа пред очите ни разбрахме, че приспособлението е генератор за ток.

image
  След това съзрях нещо интересно и малко познато.

image

image
  Това беше така наречената от проф. Тодор Бояджиев “промушвачка”, “мушилка” или “Чистилище”, което бях виждала вече на снимки в нета. Май се оказахме пред ценната находка точно, когато се бяхме отказали вече. Голяма усмивка се изтръгна от нас и сякаш ни поникнаха криле, които ни устремиха напред - към целта. Според профеосора Светилището, което той е открил е тракийско и е съществувало от около 7000 години. Промушвачката е мегалитна конструкция, която се състои от два заоблени скални къса върху които е захлюпен трети голям скален блок, образуващи П-образен профил. След това съзряхме и първата глава на човек, който сякаш е притворил очи и съзерцава всичко наоколо. Впечатление ми направи сериозността на погледа му и способността му да мисли. Имената, които срещнах в нета бяха “Тангра-1”, "Владетелят”.

image
  Аз бих го нарекла “Великия мислител” или “Съзерцателя”, а също наум ми идва и “Пазителя на тайната на планината”.

image

image
  Освен “Чистилището” имаше и много други тройни конструкции, при които наблюдаваме големи скални масиви, нахвърляни или по скоро подредени един върху друг, в които могат да се открият различни образи на животни – например жаба, риби, костенурки.

image

image
  image

image

image
  Този тук пък оприличавам на хипопотам, търсещ с поглед слънчевите лъчи.

image
  Много от камъните се намират на непристъпни места и под тях зее огромна урва.

image

image
  Ето и втория профил, наподобяващ издължено човешко лице.

image
  image   В близост до него открихме и натрошена керамика.

image
  На една от скалите заснех тези сладурчета :).

image

image
  Пътя не беше особено безопасен и човек трябваше да бъде особено внимателен, когато прекосява скалите, защото някои от тях бяха мокри и хлъзгави. Ето и други неопределени форми.

image
  Между другото видях кой подрежда тежките камъни в комплекса :).

image
  Шедьовър на изкуството в този скален комплекс е едноименната патица, кацнала самотно на стръмната скала.

image   Това в общи линии беше нашата разходка из каменистия район на Долно Дряновската гора, която при това имаше успешен завършек, тъй като най-накрая, когато вече се бяхме отказали намерихме главите или по скоро след дългото обикаляне те сами решиха да ни се открият, за което сме им безкрайно благодарни :). Със сигурност може би имаше и други глави, но наближаваше слънчо да се скрие и побързахме да си тръгнем. Когато поехме пътя към колата се наложи да вървим из непроходими и бодливи храсти, за да излезем на шосето и после вървяхме около 1,5 км надолу към селото, за да стигнем до колата си. Явно беше, че не сме разбрали къде точно се намира отбивката за Скалния комплекс. За ориентир ще спомена, че имаше 2 къщички, приличащи на хижи.

image
  А като си помисля, че на съпруга ми големите камъни му направиха впечатление още от пътя и дори си казахме, че на връщане след като разгледаме Главите ще спрем да ги разгледаме и тях. А се оказа, че точно тези скали, които са близо до пътя са именно Скалните глави, които издирвахме цял ден :))). И от пътя видяхме очертание на още една глава, но нямаше възможност да спираме, тъй като мястото беше на завой и направих снимка в движение през драките и храсталаците.

image

image
  Между другото съпруга ми съзря на явно място още една глава, но за нея и своето виждане за главите ще разкаже и той надявам се :).

/п.п. В един сайт, в който беше публикувана информация за Скалния комплекс администратора беше съобщил в коментар, че откривателя на Светилището Професор Т.Бояджиев е починал внезапно от инсулт на 22.12.2009 г.  в Центъра за Ядрени Изследвания гр.Дубна, край Москва. Не знам доколко е достоверна тази информация, но съм благодарна, че този човек е дал гласност за своето откритие, за да могат и други хора да го видят./



Тагове:   Дряново,


Гласувай:
19



1. yuliya2006 - ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА ...
23.02.2010 10:17
ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА КЪМ ПРОЕКТА

НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - РОДОПИТЕ


С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
2. zvezdichka - Разбира се
23.02.2010 12:30
Джу имаш разрешението ми!
цитирай
3. vmir - Боже, какъв съм заплес!
23.02.2010 16:28
Вместо да гласувам "за" , натиснах "против"!
Извинявам се за неволната грешка!
цитирай
4. анонимен - Какво е твоето усещане, като беше там -
23.02.2010 18:00
от човек ли са направени тези глави или са природен феномен?
цитирай
5. divna8 - zvezdichka, чуден постинг си сътворила!!! Поздрав!!!
23.02.2010 20:21
На снимката, преди коментара "Кой нарежда камъните..." има снимка не на "неопределени, а на ТОЧНО ОПРЕДЕЛЕНИ ЖИВОТНИ.... КОСТЕНУРКИ... вгледай се внимателно!!!
Това е един от най-древните и важни символи на българите - КОСМИЧЕСКАТА КОСТЕНУРКА, чиито цикли са залегнали в системата на най-древния календар на земята - българският!
Промушвачката, в определен момент е била наричана "долмен" и е имала много важен сакрален момент в древната човешка история...
Попаденията ти са интересни и никак не са случайни... "Който търси - намира каквото търси." Успех и Търсаческо Вдъхновение ти желая!!! :)
цитирай
6. zvezdichka - Няма проблеми
23.02.2010 20:37
vmir, на всеки може да се случи :). Човек е свободен в избора си, а понякога трябва и да си отваря по-добре очите :).
Поздрави!
цитирай
7. zvezdichka - Какво да ти
23.02.2010 20:45
кажа Ева... Откривателя на Светилището е убеден, че камъка е обработван. Моят съпруг изрази противоположно мнение според лично наблюдение на скалата. Но той със сигурност ще напише пост по темата.
Аз не мога да кажа със сигурност какви са главите - естествени или обработени, но чувствам, че не са случайни... Има загадки, в които човек трудно може да проникне и аз все още не мога да дам категоричен отговор. Може би трябва да отида още един път на това място на спокойствие, за да мога да го усетя, защото ние действително целия ден обикаляхме и го търсихме и накрая набързо го разгледахме, за да не ни свари залеза там.
А и исках да хвана залеза в съседното село и побързахме да тръгнем навреме.
цитирай
8. анонимен - Аз сигурно съм голям заплес,
23.02.2010 20:48
но не знаех, че и съпругът ти пише в този блог. Какъв е никът му тук? Иначе "Властелинът" изглежда абсолютно истински.
цитирай
9. zvezdichka - Благодаря ти divna8
23.02.2010 21:00
за коментара и пожеланията!
Теб явно не ти е безразлична темата, а и виждам, че имаш задълбочени познания по въпроса. Като ми каза за костенурките мога да се съглася, ако човек се вгледа като отделни елементи. Но аз съм гледала като цяло скалата и не съм успяла да видя някоя позната форма.
А за долмените съм чела малко, предимно някои пътеписи.
А бях чела за Светилището в Долно Дряново и интереса ми беше провокиран да го видим.
цитирай
10. zvezdichka - Ами Ева ти
23.02.2010 21:01
го познаваш, защото пише в блога ти :), но сигурно и сама ще го разпознаеш по късно.
А за Властелина си абсолютно права!
цитирай
11. aqualia - Наистина не са случайни! Хубаво е, че Бог ги е сътворил и дали е участвала човешка ръка или ги е открил Духа човешки
23.02.2010 21:37
всъщност може да не е толкова важно, важното е, че са се превърнали в Светилище. Това сакрално място сигурно е способствало за въздигането на Духа и до ден днешен там има силни вибрации, които ни помагат. Чудесен постинг, Звездичке!
цитирай
12. zvezdichka - Мисля, че разсъжденията ти
23.02.2010 21:56
са във вярната посока Лилия, а и самото място е много стратегическо и се разкрива такава гледка към планината. Но определено древните хора са били търсачи на духовните места, като са въздигали Духа и са ги пресътворявали и изпълвали със живот и същност.
Благодаря ти за изразеното мнение по темата!
цитирай
13. анонимен - Красиво място сте посетили. Можеш ...
24.02.2010 10:07
Красиво място сте посетили.
Можеш ли да дадеш по- подробни координати - къде по точно да го търся и аз това място - разбах само от предните коментари, че е в околностите на Гоце Делчев.
Благодаря ти.
цитирай
14. zvezdichka - Здравей darling!
24.02.2010 14:04
Село Долно Дряново се намира на пътя Гоце Делчев - Сатовча, т.е. като се тръгне от Гоце Делчев в посока язовир Доспат. След като отминеш селото /тое е помашко с 2 джамии/ и след около 2 км. приблизително се намира светлището. Ние се бяхме объркали и бяхме спряли на около 500м. от селото и затова толкова се лутахме. Намира се преди село Долен.
цитирай
15. martiniki - :)
24.02.2010 16:07
добре, добре - страхотни снимки, звездичке, вие се вглеждате в света с широки любознателни очи, това си е най-добрия начин да откриваш чудесата му ежедневно
цитирай
16. mjfan - Благодаря
24.02.2010 21:32
Благодаря за споделеното! Не са природен феномен, просто формите им са перфектни и ако беше само една "костенурка" без другите, то може би щеше да отиде в графа "природни образувания". Всъщност, този наниз от скални форми на животни прилича на звездна карта, на астрономически календар. В България има много скални костенурки, които представляват земната проекция на Вселената.
цитирай
17. zvezdichka - Определено
24.02.2010 22:41
не обичаме да си стоим много в къщи и все гледаме нещо ново и непознато да вкусим и да му се насладим :). Та действително толкова чудесни места има в нашата страна за откриване :).
Поздрави Доре!
цитирай
18. zvezdichka - Не съм запозната
24.02.2010 22:46
с това, което споделяш mjfan. Може и да има доза истина, но кой ли може да го изяви в действителност... Ние хората можем само да предполагаме какво е било, а да надникваме назад във времето - все още не сме достигнали до нужното знание...
Благодаря ти за коментара!
цитирай
19. mjfan - Здравей
25.02.2010 08:30
Имаше научна конференция за тези скални феномени в Родопите, на която бяха поканени и от НАО Рожен. Може би ако нямаше и толкова унищожени исторически извори, днес можеше спокойно да знаем какво са ни завещали древните. Ще следя този блог, много ми харесва! Ето в този сайт дават хипотетично становище, че скалните животни може да са наподобявали само позната форма, след което се дообработват.Други пък са напълно създадени от хората. http://bg.zaman.com.tr/bg/detaylar.do?load=detay&link=2660

Поздрави!
цитирай
20. zvezdichka - Благодаря за коментара mjfan!
25.02.2010 10:01
Прочетох статията и още миналата година, когато живеех в София чух и посетих една изложба от снимки, наречена "Послания от камък". Тогава за първи път чух за много от местата в Източни Родопи, в които пише и в статията и провокираха интереса ми. Естествено, че едно от нашите следващи пътувания беше към Източни Родопи - миналата година и наистина видях невероятни неща. Описала съм ги в 6 постинга. Само да спеделя, че много от обектите е трудно да се намерят и общо взето на човек му трябва повече време. Например знаех за Харман Кая, но тъй като търсехме вкаменената гора, също в този район, нямахме сили за повече същия ден, при положение, че преди обяда видяхме и Татул :). Ние обичаме камъка и винаги се радваме при срещите си с него. Подобно преживяване имахме и в Средна гора около Стрелча, когато открихме едни камъни, в които човек може да види толкова много образи. Не знам дали камъка е бил обработван, но мен специално винаги ме радва съприкосновението с него.
Ще ти дам няколко линка, ако ти е интересно. По принцип освен камъните в тях има и други забележителности, които сме видели, но виж камъните около Стрелча. Уникални са:

http://zvezdichka.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/03/18/zemia-na-vkameneni-fantazii-lekoviti-izvori-i-trakiiska-isto.174248

http://zvezdichka.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/03/21/zemia-na-vkameneni-fantazii-lekoviti-izvori-i-trakiiska-isto.175326

А сега ти давам линк за Източни Родопи - Татул
http://zvezdichka.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/08/11/iztochni-rodopi-v-svetilishteto-v-tatul-prejiviavaniia-i-raz.221913

и вкаменената гора:
http://zvezdichka.blog.bg/turizam/2009/10/05/iztochni-rodopi-v-v-tyrsene-na-vkamenenata-gora.410005
цитирай
21. cornflower - *
25.02.2010 17:28
Благодаря за разходката.
Ще разгледам и линковете.
цитирай
22. mjfan - Благодаря
25.02.2010 17:39
Всички места са обиколени, но ми стана интересно за Старосел, въпреки че имам спомен за камъните до самата гробница, но явно тези са други. А на Татул са разкрили по-голямата част, аз бях по-рано, тогава ги нямаше тези стълби. :))))) Благодаря ти, това ме подсеща какво трябва да правя от пролетта. Може и аз скоро да се включа с мои снимки със скални фигури.
цитирай
23. zvezdichka - Добре
26.02.2010 12:20
дошла Люба и приятна разходка :).
цитирай
24. zvezdichka - Ние не успяхме
26.02.2010 12:26
да разгледаме камъните до гробницата в Старосел, а тези за които говоря във 2-рата част ги открихме съвсем случайно като тръгнахме от Стрелча към Старосел. Просто ги видяхме нависокото и с бинокъла ги засякохме, че са интересни като композиции.
А в 3-тата част вече поехме от Стрелча в посока Копривщица и те бяха в близост до пътя.
А ще ми бъде интересно да прочета и разгледам и твоите снимки :).
цитирай
25. kardzhali - Пълен релакс...
28.02.2010 14:47
Мирише ми на гора....на чистота...на живот..Благодаря ти!
цитирай
26. zvezdichka - :)))
01.03.2010 13:15
Да, релакс си беше, въпреки голямото търсене :). Гората беше чудна!
Благодаря, че коментира!
цитирай
27. анонимен - Долно Дряново
21.04.2010 20:47
Здравейте и от мен.Надявам се zvezdicha да няма против този пост,ако е така имаш право да го изтриеш.Аз съм жител на Долно Дряново и при желание и интерес осигурявам организирана разходка в местноста"Градище",както и посещение на всички околни забележителности и ако е необходимо,и преспиване или т.нар. "селски туризъм".За подробности l.bashov@abv.bg и 0898303523.Благодаря
цитирай
28. анонимен - Поздрави от Долно Дряново и Благодаря!
08.11.2011 11:54
Здравей zvezdichka! Радвам се, че сте успели да видите и да усетите красотата на природата около моето родно село! Радвам се, че сте успели да видите и Светилището... :) Благодаря, че си го разказала по този очерователен начин... и снимките са страхотни! В момента община Гърмен изпълнява проект на Светилището. Ще се опитаме да го направим още по-атрактивно място за туристите, без да се намесваме по някакъв драстичен начин! Надявам се да можете да се върнете тук отново, за да се заредите с положителна енергия и да видите какво всъщност сме направили!
Надявам се, че нямаш нищо против, че постнах твоя разказ в групата Долно Дряново във facebook (сложила съм само І част) и сега се сетих да питам. Ако има проблем пиши и ще го изтрия, ако няма мога да сложа и ІІ част.
Виолета Булгурова
цитирай
29. zvezdichka - Здравейте Виолета!
09.11.2011 10:03
Да, околностите на вашето село така ме впечатлиха и затова реших да публикувам да ги покажа на повече хора. И няма никакъв проблем! Нали затова са разказите ми, за да ги четат хората.
И относно проекта хубаво е да има указателни табелки и пътека, която да отвежда туристите до светилището /макар, че и когато няма такива пътеки, човек открива очарованието на района :))) /, но да се запази и дивото, което е характерно за вашия район. Толкова разочаровани останахме, когато отидохме в Татул - тъкмо строяха път до самото светилище. А имаше една сгушена и красива пътечка, която отвеждаше към него. И в един момент светилището се обръща на панаир - коли, търговци и т.н.

анонимен написа:
Здравей zvezdichka! Радвам се, че сте успели да видите и да усетите красотата на природата около моето родно село! Радвам се, че сте успели да видите и Светилището... :) Благодаря, че си го разказала по този очерователен начин... и снимките са страхотни! В момента община Гърмен изпълнява проект на Светилището. Ще се опитаме да го направим още по-атрактивно място за туристите, без да се намесваме по някакъв драстичен начин! Надявам се да можете да се върнете тук отново, за да се заредите с положителна енергия и да видите какво всъщност сме направили!
Надявам се, че нямаш нищо против, че постнах твоя разказ в групата Долно Дряново във facebook (сложила съм само І част) и сега се сетих да питам. Ако има проблем пиши и ще го изтрия, ако няма мога да сложа и ІІ част.
Виолета Булгурова


Благодаря ви за коментара!
цитирай
30. анонимен - Благодаря за интересния разказ и прекрасните снимки!
10.11.2011 20:58
Това искаме да избегнем - панаира... :) и ще се опитаме наистина да запазим максимално природата, като същевременно подобрим достъпа на туристите. Вече сме сложили голяма табела на входа на Светилищото (на асфалтовия път) за по-добър ориентир. Напролет се надявам да успеем да свършим всички останали дейности заложени в проекта. Ще "допълним" природата :), за да може Светилището да стане наистина интересно място за туристи с разнообразни интереси. Ще има и детски кът, екопътека слизаща до реката и куп други интересни неща.
Пожелавам здраве и успехи и много пътувания към интересни кътчета на България ... и не само!
Виолета Булгурова
цитирай
31. zvezdichka - Благодаря ви Виолета!
13.11.2011 20:35
И на вас ви желая успех в осъществяването на проекта и нека повече туристи посетят това магично място!

анонимен написа:
Това искаме да избегнем - панаира... :) и ще се опитаме наистина да запазим максимално природата, като същевременно подобрим достъпа на туристите. Вече сме сложили голяма табела на входа на Светилищото (на асфалтовия път) за по-добър ориентир. Напролет се надявам да успеем да свършим всички останали дейности заложени в проекта. Ще "допълним" природата :), за да може Светилището да стане наистина интересно място за туристи с разнообразни интереси. Ще има и детски кът, екопътека слизаща до реката и куп други интересни неща.
Пожелавам здраве и успехи и много пътувания към интересни кътчета на България ... и не само!
Виолета Булгурова

цитирай
32. penchoan - Всички планини, долини, морета, ...
17.01.2013 09:44
Всички планини, долини, морета, минерали по Земята са правени от хора. Само че тези хора са в етерно тяло, по-напреднали от нас и не са преживели "грехопадението". Хора като нас могат да правят бетонни пустини.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5817079
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21680
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031