Потребителски вход

Автор: zvezdichka Категория: Туризъм
Прочетен: 9921 Коментари: 8 Гласове:

Последна промяна: 27.07.2008 20:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

/ден 4-ти - продължение/

Тръгвайки по обратния път от пещерата “Утроба” се отбихме в село Дъждовница и искахме да хвърлим поглед на Арт-къщата, построена в селото, но тя беше заключена.

Върнахме се в Кържали, където хапнахме и решихме да си уплътним деня и затова следобяда потеглихме към село Широко поле, което се намира на 5 км. източно от Кържали и е разположено край яз.”Студен кладенец”. Там искахме да разгледаме крепостта “Моняк”, известна още като “Шестата крепост”, намираща се на висок скалист връх. Имаше 2 табели за селото и крепостта, но от тях не беше много ясно, кой точно е пътя за крепостта. И ние хванахме пътя за селото, който явно е бил погрешният. Попитахме един младеж от селото как да стигнем до нея и той ни упъти да следваме пътя вдясно, водещ накрая на селото. Използвахме докъдето можехме да вървим с колата, но пътя беше много каменист и тръгнахме пеша. Мислехме, че ще намерим някоя пътечка по която ще започнем да се изкачваме, защото крепостта беше точна над нас, кацнала на най-високото на скалата и между другото много ми приличаше на кораб тази скала.

Обаче пътя по който поехме взе да се отдалечава от скалата. Местността наоколо беше много красива, камениста, застлана с интересни камъни, обрасли в зелена тревичка и с много цветя, а също и мащерка. Едни жълтурковци непрекъснато привличаха погледа ми :) .

Впоследствие разбрахме, че по този път може да стигнем до въжения мост над яз.”Студен кладенец”, който да ни отведе в село Лисиците, където има тракийска крепост.
Но нашата цел беше друга. Затова се върнахме по обратния път извън селото и поехме по другия път, който явно беше за крепостта Моняк или още известна и под името Мнеакос. /Отварям скоба, за да поясня, че след като се прибрах в София четох за крепостта и разбрах, че е имало и пътека точно там където ние сме тръгнали, но как да знае човек, като няма жива душа да ни упъти, а щеше да бъде и голямо изкачване.../ Лошото на това място, е че относно ориентацията е много трудно. Строят се нови пътища, но няма табели, които да ти укажат накъде да вървиш. Така, че оставихме колата на една отбивка, защото пътя беше посипан с камъни и го подготвяха да го асфалтират и тръгнахме пеша нагоре към крепоста. Но между другото бяха много интересни, оцветени в зелено камъчетата. По средата на пътя заваля дъжд и ние естествено, че не бяхме изобщо подготвени за него. Имахме само 1 дъждобран и 1 чадър за 7 души, но това не беше причина да ни откаже от посоката към върха.
Така, че бяхме мокри, но все пак доволни, че имаме възможност да бъдем на това място. Гледката, която се разкрива отгоре, дори и в дъждовно време е невероятна - красива и едновременно страховита. Крепоста е била пряко свързана с похода на кръстоносците и в нея е бил разположен военен гарнизон. Построена е през XII век. Тази крепост е била убежище и на местното население от селищата в равнината по време на военни действия като те са вкарвала в нея покъщнина и добитъка си. Крепостта е много добре запазена. Изградена е от ломен камък споен с бял хоросан, стъпили направо върху скалите, като на места скалата се явява като естествено продължение на крепостната стена. Входа й е от запад, охраняван от две кули.

Крепостната стена огражда доста голяма площ. Освен това от североизток и югоизток крепостта е била непревземаема, тъй като там зеят стометрови отвесни пропасти и урви. Страшно е да погледнеш към тях и дъното не се вижда. Дори и фотоапарата не може да улови масивността и страховитостта на тези скали. А като се имаше предвид и дъждовното време те не бяха много безопасно място.

В най-високата част на масива се забелязват останките от цитаделата - замък. Освен това в крепостта има останки от водохранилище и складове за храни, което е представлявало сложно инженерно съоръжение за тогавашното време. Не случайно крепостта Моняк е впечатлила френските рицари, която е била непристъпна твърдина. А гледката, която се е разкривала от високо е била галещата окото просторната плодородна долина, напоявана от водите на река Арда. Днес вместо долината човек наблюдава очертанията на яз.”Студен Кладенец”.

Разгледахме крепостта, снимах доколко можех от дъжда, тъй като се наложи непрекъснато да пазя и обектива на фотоапартчето. Нямахме време да обходим цялата площ на крепостта, тъй като времето напредваше и тръгнахме надолу към колата. Бяхме не само мокри, но и обувките ни бяха натежали от полепналата въру тях кал. Още един впечатлаващ ден беше към своя край...
04.05.2008г.

Тагове:   Родопи,   МОНЯК,

Гласувай:

1. alexooo - в източните родопи има много зап...
28.07.2008 09:52
в източните родопи има много запазени крепости. другите по-известни са в мезек/леснодостъпна/, гугутка/леснодостъпна/, лютица/черен път 5 км/. струва си да се посетят
цитирай
2. zvezdichka - Благодаря за информацията alexooo!
28.07.2008 13:27
За някои от тях съм чела, като за Мезек например, но тя се пада вече към Свиленград, но другите не са ми попадали в полезрението. А и сега бях за 1-ви път в Източни Родопи, а там определено има много места, които си заслужава да се видят, така, че в някое наше бъдеще пътуване може да се заинтригуваме от тези крепости. Но никога не е късно да научиш нещо ново :).
цитирай
3. alexooo - мезек е най-източната точка на р...
29.07.2008 09:54
мезек е най-източната точка на родопите. крепостта в момента я реставрираха. там е и най-голямата могила в бг. и аз имам няколко блога за най-източните родопи. прочети ги, може да те накарам да заобичаш повече този край
4. enjoy6 - Поздравления за
29.07.2008 22:12
великолепния пътепис!
Радвам се, че си усетила древния тракийски дух, бродейки из крепости будещи възхита.
И аз не мога да се наситя на тези красоти и независимо, че съм в непосредствена близост до тях не пропускам уикендите за да им се наслаждавам отново и отново с приятели.
Друга интересна забележителност по посока Татул в близост до с.Равен е Вкаменената гора извисила се над лъкатушещите притоци на р.Арда.
Поздрави и хубаво лято!
5. zvezdichka - Чета те alexooo,
29.07.2008 22:18
защото явно обичаш да обикаляш красиви и не толкова известни места, но напредвам малко по малко, за да ми е по сладко :). А Източните Родопи наистина са много магнетични и се радвам, че ги откривам и занапред ще ме интригуват. Първия сблъсък с Източни Родопи беше една изложба, която посетих в Дома на архитекта - с названието "Послания от камък" и я посетих още веднъж, за да заснема местата, които се представяха в тази изложба и съм си отбелязала различни селца. Отделно, когато организирах това пътуване се порових в нета и направих проучване и открих толкова много места, които си заслужава да види човек. Но всичко не може изведнъж и човек трябва да има план, кой край може да посети в даден момент и какво евентуално би могъл да види. Само дето времето малко е кът. Просто много се зарадвах, когато се събраха 6 почивни дни месец май и така имахме възможност и да посетим местата, за които вече писах, защото и с отпуските както вече споменах шефа не е особено отворен на темата. Като му поискаш ден, сякаш искаш да му вземеш от богатството, макар, че не чак толкова човека..., но определено не обича до го питаш за отпуска :).
Така, че всяко едно кътче от България би ме зарадвало и го прави :).
цитирай
6. zvezdichka - Благодаря ти Мина :).
29.07.2008 22:36
Древния тракийски дух е нещо, което се събужда и възражда в човек, стига да е достигнал до това убеждение, да го е заинтригувал и да го е видял чрез различните проявления - както в материалния свят от това, което е останало от траките, така и в нематериалния свят, защото има неща, които са скрити и които човек понякога може да види само чрез духовните си сетива. А най-важното е, че именно ние сме наследници на това древно тракийско богатство, което ако осъзнаем, какво притежаваме ще го ценим и ще търсим да го развиваме и ще бъдем изпълнени с гордост преди всичко.
Хубаво е, че се намираш наблизо до този район и имаш възможност да го опознаваш стига да има желание човек за това.
А Вкаменената гора е едно бижу или по точно пътя към нея е толкова красив и привлекателен, че сякаш си попаднал в някоя приказка и не можеш да й се насладиш. Но когато ми остане време ще разкажа и за нея :).
Приятни и наситени с красота дни ти желая!
цитирай
7. alexooo - сменяй шефа! или пък го покани на ...
30.07.2008 13:39
сменяй шефа! или пък го покани на някой преход в родопите!:-)
8. zvezdichka - Ами аз съм доволна
31.07.2008 22:17
от шефа си и ще го сменя може би, когато се наложи да се преместя в друг град евентуално, когато дойде време за това. А той си пада по по-екзотични места и по скоро не е дал възможност да го опознаем какво харесва... Но и твоята идея не е лоша, само не знам как би реагирал на такава покана :).