Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08.2008 12:39 - Пещера “Проходна” и размишления за погледа и Отворените Очи!
Автор: zvezdichka Категория: Лични дневници   
Прочетен: 19339 Коментари: 17 Гласове:
2

Последна промяна: 13.08.2008 12:40

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Обещах на една приятелка, която живее в Южна България да я заведа чрез блога си на мястото, което посетихме миналата събота и въпреки, че не ми остава много време, сядам да изпълня обещаното. А плана ни беше да посетим пещера “Проходна” в село Карлуково, известна още като “Очите на Бога”. Района в Карлуково е необичайно красив. Винаги, когато си ходя у дома пътувам с влака през Искърския пролом и жадно поглъщам всяка гледка, започвайки от Лакатник та чак до Червен бряг. И важното за мен е това, че след като посетя дадено място аз вече имам отношение към него, т.е. то не е непознато и минавайки през даден район аз се взирам, за да го преоткрия отново. Та надявам се и следващия път като хвана влака за в къщи вече това място в района на Карлуково да не ме остави безразлична. Спомените топлят душата на човека и за момент го пренасят в други времена.

Карлуково пленява с високите отвесни скали, красивите меандри, които реката е оформила в камъка и многото пещери, намиращи се на неговата територия. След като влязохме в селото идвайки от Луковит видяхме табела за Националния пещерен дом “Петър Трантеев” и оставихме колата на паркинга. Веднага очите ни бяха привлечени от гледката, която се разкриваше от високото в посока към селото, реката, жп линията и масивните скали – невероятна красота и наслада за окото. 
image

image
След като заобиколихме пещерния дом я видяхме и нея, зейнала и притихнала в зеленина, очакваща своите посетители – пещера “Проходна”. Тръгнахме по тясна горска пътечка и след около 15-20 минути наближихме входа на пещерата. 
image

image

image  image
Главите ни бяха насочени нагоре, привлечени от масивните скални форми и причудливи образования. Хората на фона на пещерата изглеждаха като джуджета. Пещерата е карстова, оцветена в бели полутонове, с характерни сводести извивки с изящни форми и е много, много светла. Вътре е прохладно и определено тя е добро спасение от летните жеги. 
image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Осветеността на пещерата идваше предимно от двата огромни входа и двете очи, впити в теб и обливащи те със светлина. Отворени очи! Случайна ли е формата на тези отвори в тавана на пещерата? Задавам си и въпроса и дали наистина тези очи са естествени или са направени от човешка ръка...? Но по важното е, че ги има и са отворени. 
image

image

image

image

image

image

image
Колко важно е и за човек да има отворени очи и да поглъща жадно красотата във всичките й форми. Но това, което напоследък ме вълнува е отворени ли са очите ни, за да можем да проникваме в даден човек. Интересно, че човешките очи виждат и си създават предства за дадено място, за определен човек. Но много често тази представа е повърхностна и не е цялостна. Напоследък осъзнавам колко важно за мен е да имам отворени очи за вътрешната красота на човек. И именно това пътуване ми отвори сетивата в тази насока - за това, че човек е много повече от това, което виждаш пред себе си. Човек е многообразие от таланти, скътани в неговата душевност. Човекът е богатство, бисер, който малко по малко откриваш и се изумяваш. Но това изумление е възможно само, когато се докоснеш до неговия вътрешен свят, до неговия любознателен по детски поглед, който вижда нещата в съвършенно различна светлина. Доскоро един човек, който не си познавал много добре е бил пред очите ти не особено съвършен, в някой моменти бавен и отвлечен в своя си свят, но в даден момент ти откриваш, че той вижда нещата по съвършенно различен и интересен начин и това преобръща нещо в теб, кара те да бъдеш внимателен в бъдещото си общуване с него, за да не изтървеш ценното в него. А напротив то да оцвети денят ти в нюанси на вътрешна удовлетвореност, в любопитство и радост, в трепетно очакване на чудото – а именно докосването, диалога, откриването. Това е феномен! Да откриеш богатството на вътрешния свят на даден човек и това коренно да промени погледа ти за него. Но аз се отклоних от моя пътепис излагайки лични преживявания. Така, че да се върна отново на пещерата :). 
image

image
Хвърлихме раниците и се втурнахме да я обиколим. Мъжете изкачиха хлъзгави височини, които ги приближиха до Очите. Аз снимах на воля. Другото момиче... Ммммм... Тя нарисува Очите както душата й ги съзира :) . А междувременно Очите не ни изпускаха от поглед. Ние бяхме в тяхно владение, нарушавахме тишината им от вековете. Радост имаше в сърцата ни от срещата ни с тях и с това място като цяло. След рисуването последва изпълнение на флейта и то точно в центъра на Окото. Окото, което отразяваше светлината и сякаш тази светлина беше неописуема. Невероятен е звука, който се разнесе от инструмента в подножието на пещерата, сякаш се лееше и преливаше, сладкогласна и дивна песен, която тичаше и лудуваше по своя си начин, както тя го умее. Акустиката на пещерата беше изпробвана и със старинна народна песен. Когато казах на моята приятелка, че само не е запяла, тя изпълни непозната за мен народна песен. Когато запя сякаш Очите заплакаха. Поне моите се навлажниха, а за Ония там горе... Не мога да знам със сигурност, но усещането от песента не може да се обясни с думи. То беше невероятно, изпълнено с искрена любов, с много чувство и от сърце. Много тъга имаше в песента. Ритмите се носеха из пещерата и навлизаха в някои невидими същности, като топяха ледове в тях, разпалваха огън и блеснаха сълзици на моминското лице. Притихнах и сърцето ми се зарадва и благодари за този миг, в който сякаш невидими струни пронизват душата ти. 
image

image

image
В пещерата забелязахме един камък счупен на големи късове, който се отличаваше от останалите със своята белота, т.е. доскоро неговото място не е било тук на земята, а като повдигнах очите си нагоре, нависокото (височината на пещерата е около 40 м.) и видях мястото откъдето се беше отчупил. В един момент си представих с какъв гръм и трясък този отломък се е приземил на това място и като се има предвид и акустиката на пещерата, Слава Богу че не съм била свидетел на това явление, защото със сигурност след таково преживяване човек би имал кошмари... Тези Очи са видели и преживели толкова много. Задавам си въпроса “Колко ли са изстрадали?”. Може ли камъка да страда... ще каже някой. Ами това пак е до погледа на човек... Човек може да види много повече от това, което очите му виждат в момента стига сетивата му да са обърнати навътре, към светлината и по важното да отразяват тази светлина... 
image

image
Освен Очите, от които непрекъснато бликаше светлина в тавана на пещерата на места забелязахме и очи, които са затворени, т.е. виждаха се само техните очертания.
Друго интересно явление, което наблюдавахме в пещерата бяха малки капчици вода, които непрестанно капеха от различни места, но предимно бяха в близост до Очите, в близост до светлината. Всяка нова капчица идваше по различен път, а не от едно и също място. Успях да уловя няколко от тях в шепите си. Това, което ми беше интересно как така капе вода от скалата...? Откъде се взема тя? И още повече, че капчиците които падаха на земята след това нямаше и помен от вода. Не образуват локвички или мястото под тях не е мокро дори. Много интересен феномен. Друго, което ми направи впечатление във вътрешността на пещерата в близост до Очите е младата зелена тревичка поникнала по стената. Интересно как тази тревичка пуска корени в скалата и каква е движещата сила, която я кара да расте на такова място? Но явно разковничето се крие в светлината. Навярно тя е главния виновник и за това явление. Светлината! Колко много същества в живата и неживата материя са зависими от нея или по точно имат нужда от светлината...
В пещерата имаше и двама младежа любители на катеренето, които опънаха въже през дължината й и изпробваха разни движения в нея. 
image

image

image

image
След като разгледах пещерата отидох на изхода й и там зад една решетка видях и входа на още една пещера, носеща името “Темната дупка”. Сигурно и името й не е случайно, защото като изкачих дървените стъпала и се озовах на входа й не посмях да вляза в нейните покои. Тя беше не само тъмна и неосветена, но имаше и нещо зловещо в излъчването й. Може би това е така, защото е първо прочитане от моя страна, а както вече заявих в моите разсъждения по горе важен е досега, докосването, за да можеш да усетиш атмосферата. Но как да се приближиш до нещо, което е непознато, тъмно, мокро и неприветливо. Тя беше толкова тясна, че човек трябваше да лази в нея. А аз не съм пещерняк. Това, което прочетох в нета обаче за Темната дупка е, че в нея са открити следи от живот от разумен човек от старокаменната епоха. Така, че направих няколко снимки и хванах обратния път към съседната светла пещера :). На входа на темната дупка заснех няколко цветенца в макро режим. 
image

image

image

image

image

image

image
Така, че пещера Проходна е впечатляваща и остава незабравима в спомените ми. Пътуването ни тази събота не свърши с тази пещера, но тъй като съм много обстоятелствена, аз спирам тук :). 

Очите в пещера “Проходна” са отворени и днес. Пожелавам си и моите очи да бъдат като “Очите на Бога” отворени, улавящи скритото, невидимото за човешкото око, в което има скрито богатство. Човек може да бъде богат и с поглед! Замислям се колко ли хора осъзнават това богатство? 

09.08.2008 г.



Тагове:   пещера,   очи,   отворените,


Гласувай:
2



1. gamina - :)
13.08.2008 12:49
Много е красиво там. Бях преди 2 години и все си обещавам да се върна :)
цитирай
2. esen - Невероятна красота!
13.08.2008 16:08
И приятна разходка с най-страхотния екскурзовод!
Благодаря ти, Звездно момиче!!!:)
цитирай
3. анонимен - * * *
13.08.2008 18:35
м н о г о б л а г о д а р я !!!

О, прекрасно е... но така по-малко съжалявам че не съм била с вас...

Приятелката ти от Южна България : ))))
цитирай
4. zvezdichka - Taкa e gamina :).
14.08.2008 07:35
И аз със сигурност бих желала да се върна. Има и други красоти в този район като Провъртеника например, но ние може би някой друг път ще посетим и него :). А и за разни скални църкви четох, но беше толкова горещо, че предпочетохме да поемем в друга посока, а за да опознае района човек сигурно има нужда и от някой местен човек, който да те разведе :).
Хубав ден ти желая!
цитирай
5. zvezdichka - Ласкаеш ме Злате :).
14.08.2008 07:38
Благодаря ти за посещението в блога и коментара. А се заслужава да се види и на живо, когато човек има път натам. Така, че ти желая очите ти да бъдат наситени с тази красота!
Приятен и усмихнат ден мила :).
цитирай
6. zvezdichka - :)))
14.08.2008 07:42
Въпреки, че времето ми често не достига, когато обещая нещо, гледам да бъда точна и да зарадвам този, който очаква това :). Пожелавам си да се срещнем някога там в Проходна или по скоро да ти бъда екскурзовод :).
Поздрави и прегръдки!
цитирай
7. anallizator - Радвам се, че все повече хора ходят ...
14.08.2008 22:30
Радвам се , че все повече хора ходят при "очите"...аз съм бил там поне три пъти...изумително е!
Следващият път си вземи фенер или просто челник и не се страхувай да влезеш в "Темната дупка", има какво да се види...има каменен кръгъл "бар", скални образувания , прилепи......но внимавай в дъното има дупка,преградена е , но все пак опасна ....това до входа са разкопки, намерени са кости от пра...някакво животно...
цитирай
8. zvezdichka - Благодаря ти analizator
18.08.2008 23:02
за това, че попълваш липсващите мозайки в пъзела, относно Темната дупка, но човек сам си преценява за опасностите :).
А Проходна наистина си заслужава!
цитирай
9. bilqnka - Страхотни снимки
26.08.2008 23:34
Напоследък и аз станах любител на пещерите :) Сигурно на живо е още по-вълнуваща тази пещера.
Поздрав!
цитирай
10. zvezdichka - И мен всичко
26.08.2008 23:58
живо, естествено и древно възбужда апетита ми, така да се каже, стига да има крака човек да обикаля и още нещо... :).
Поздрави и за теб Билянка!
цитирай
11. artbrain - отново браво. днес изчетох доста ...
20.10.2008 14:34
отново браво.днес изчетох доста неща от твоя блог и много ми допадна твоето мислене.а разходките ти много ме зарадваха защото ми припомнят моите от преди доста години.места на които си заслужава да се върне човек и да ги види отново.
а скалните манастири съм ги виждала и са ме изумявали.лошото е че са слабо запазени,но има какво да се види.в един от тях дори се виждаха стенописите,но надявам се да не са се разрушили с времето.пожелавам ти да ги видиш,защото имаш очи за това
цитирай
12. анонимен - Всевиждащи очи
21.10.2008 16:28
Браво, Звездичке! Погледа ти зад обектива, израза на думите, които не достигат за видяното и показаното тук. Дано има повече хора като теб и света би станал по-добър. За красив - ти го показваш в блоговете си. :))
цитирай
13. zvezdichka - Благодаря artbrain!
21.10.2008 22:44
Когато човек се открие в нещо или в някого, то няма как да не му допадне. Една разходка е пълноценна за мен, когато може да ми проговори много повече от това, което са видели физическите ми очи, защото тогава аз откривам неща, за които не съм предполагала в даден момент! Тогава разходката е запомняща, когато е свързана с реално преживяване в заобикалящия те свят, но и с преживяване на естеството вътре в теб...
Интересува ме всичко, което е дошло по един или друг начин от вековете до наши дни, което е просъществувало и се е запазило в по-голяма или в по-малка степен, защото то има да ни разкаже много неща дори и за нас самите. Важното е и ние хората, които търсим тези места да бъдем със съзнанието да опазваме тези старини, антики и реликви, защото са завещани за нас самите.
Поздрави!
цитирай
14. zvezdichka - Благодаря ти анонимен!
21.10.2008 22:49
Коментара ти стопля! Важно е човек с какви окраски ще обагри своя собствен свят. Ако успее да направи своя свят по-добро място за живот, то и заобикалящия го свят ще придобие такива оттенъци! Важно е какво улавя човек, а също и от какво е уловен в определен момент :).
цитирай
15. анонимен - В момента 14. 07. 2009 г. пещерата е ...
16.07.2009 06:03
В момента 14.07.2009 г. пещерата е затворена, защото снимат филм и не пускат вуншни хора. Говорих с продуцента и така ще е до края на август 2009 г.
цитирай
16. анонимен - Поздрави за блог-а
08.12.2009 14:04
Преди няколко дни бях в националния пещерен дом,от там всичко ми направи огромно впечатление,че през деня и когато всичко е разцъфнало ще е уникална гледка,та потърсих из интернет и намерих тази страничка.Искам да кажа едно голямо Браво на човека който си е направил труда да зарадва толкова хора със снимките си и другото е,пожелавам на всички да посетят това невероятно място!
цитирай
17. zvezdichka - Благодаря анонимен!
09.12.2009 21:25
И аз съм така като теб. Като ходя някъде търся предварителна информация, но винаги по време на пътуването виждаш нови неща и след това отново претърсвам нета и откривам интересни неща.
И за мен беше много интересен престоят ми в тази пещера още повече, че имах своите преживявания и те го правят по красив и цветен :).
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5849715
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21683
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930