Потребителски вход

13.09.2007 23:56 - Моето първо пътуване към Родопите
Автор: zvezdichka Категория: Лични дневници
Прочетен: 23340 Коментари: 20 Гласове:

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

/част I/
Ще споделя мисли, преживявания и снимки, в едно невероятно красиво за мен пътуване, в което се сбъдна една моя малка мечта, а също така и един новогодишен късмет. Интересно нещо са мечтите... Замислих се как се ражда една мечта. Моята се роди от един документален филм, който гледах по БТВ неотдавна. Видях една красиво място и пожелах да го посетя. Не мислех, че това ще стане толкова скоро във времето. Благодарна съм на човека, който направи възможна моята мечта, а и не само човек съдейства в сбъдването на мечтите... Но раждането на една мечта е свързано на първо място с това да успееш да я видиш някъде там, където те очаква тя, да я пожелаеш много силно и да се надяваш, че нейното сбъдване ще те приближи в един щастлив за теб момент. Може би това става понякога неочаквано, както идват и хубавите неща в нашия живот. Но мечтите са хубаво нещо. Те дават крила и те понасят в различно време и пространство. Носят различно усещане и ухание. Хранят душата ти. Но няма да се разпростирам в размисли за мечтите, а само да споделя, че една от моите мечти беше да посетя Триград. И явно толкова съм я пожелала, че за Нова година написах 16 късмета, от които единия беше: “Триград, Триград – космически град с пещери и планини ти посети” и взе, че се падна точно на мен. Странна работа... Пътуването, което предприехме през празничните почивни дни имаше за цел да посетим Родопите. Аз за първи път се срещнах с тази мистична планина и останах очарована. Различна от досега посещаваните – Стара планина и Пирин. Радвам се, че се докоснах до тази магия и че пътя ни минаваше през много живописни местенца. Не липсваха и изненади, както приятни, така и не толкова особено приятни. Но как иначе да запомниш една екскурзия, ако в нея няма емоции, няма наситени преживявания, които сами да говорят за себе си след време. Крайната цел на пътуването беше Триград. Предварително направих проучване на района в нета и малко преди да заминем започнах да търся и места за преспиване. Въпреки, че бях извадила много места за настаняване стана така, че ударих на камък. Всичко в Триград беше заето. Тук там беше останала по някоя 2-ка, но нас не ни устройваше такъв вариант. Затова започнах да оглеждам по карта селцата в близост до Триград и успях да резервирам места в Мугла. Видях, че беше близо до Триград, но нали нямам навик да питам за подробности, а карам нещата повече по същество, какво се оказа в един момент като наближихме Тешел и питахме как да стигнем до Мугла. Оказа се, че няма директен път от Триград до Мугла, а трябва да заобиколим минавайки през Смолян. А това си е доста дълъг и неефективен път. И така започнахме да питаме за квартира на място в Триград. Оказа се, че в една къща цяла група е отказала резервация, която е направила от преди 10 дена. Това беше наистина много добра новина, при положение, че къщите бяха резервирани предварително и не се намираха свободни стаи. Къщата също беше много приятна изненада за нас. Тя дори не беше обявена в Интернет, но толкова ни хареса. Посрещнаха ни мило и ни настаниха в 2 стаи. Къщата беше построена на канара. За първи път виждах скалата да бъде зид в къща, т.е. тя беше част от нея. Аранжировката е невероятна – естествена скала като имаше и едно колело на живота с интересно послание. Стаите бяха чисти, светли, приветливи. Имаше електрическа печка и телевизор. Много приятна обстановка. Освен така на първи етаж имаше и механа, където можеш да хапнеш нещо, което сами си си приготвил или да си поръчаш и на хазяйката. В камината горят дръвца. Създава топлина и уют.

На другата сутрин така се увлякохме в разговори, че докато погледнем часовниците станало 11 часа. А нашите намерения бяха да отидем до Ягодинската пещера като минем през маркираната екопътека. Нямахме голям опит в преходите, защото по първоначални планове искахме да посетим и пещерата Дяволското гърло и да отпътуваме за някое следващо попътно селце. Но човек крои планове, които се осуетяват. Така, че си взехме довиждане със хазяйката, освобождавайки стаите, спряхме колата на паркинга пред хижа “Триградски скали” и поехме по живописната пътека за с.Ягодино и след това за Ягодинската пещера. За мен беше предизвикателство също така този преход, защото самата аз не бях сигурна в своите сили, дали щях да издържа, дали нямаше да ме боли глезена, който все още мажех с мазило, тъй като оздравяването му се проточи изключително бавно. Но Слава Богу аз издържах на натоварването без да куцам или да ме заболи крака за което бях безкрайно благодарна. По проучване в нета прехода трябваше да трае 2,5 часа, но ние се движихме спокойно, без да бързаме, разглеждайки местните забележителности и скалистия район и поглъщайки жадно красотите и цветовете, които се разкриваха пред очите ни. Беше ни много забавно и се забавлявахме ходейки.

Само в началото имаше по-стръмна пътечка, която изкачихме бързо и след това следваше черен път, който минаваше през горичка. Полянки се сменяха и радваха сетивата ни. Но снимките могат да покажат само част от тази красота, с която се сблъскахме в Западни Родопи.

А и пътеката така се извиваше на места, че пътя за колите, който водеше към пещерата едвам се процеждаше в далечината  през гъстата растителност.

А гората крие толкова красиви местенца, които са като скрити съкровища, за тези които ги откриват и им доставят искрена радост при сблъсъка си с тях. Така открихме едно паднало дърво, което служеше перфектно като люлка. Много интересни почви съзирахме, градинка с лилави минзухари, суха река, която беше направила невероятно красиви издълбавания и форми в скалите, обрасли с бръшлян и разнообразна растителност.
Каква беше изненадата като стигнахме Ягодинската пещера. След стръмната и живописна извиваща се пътечка се сбъскахме с тълпи от хора и задръстване от коли. Гледката беше много комерсиална и грозна, но кой ме пита мен какво мисля по въпроса. Просто споделям контрастите, които се разкриха през очите ми. Естествено, че пътя се оказа много по дълъг от 2 часа и половина. И като пристигнахме трябваше да изчакаме 30-тина минути, защото в пещерата се влизаше на кръгъл час. През целият ни преход времето беше приказка – слънчево и топло. Може би поради тази причина тръгнахме и като на гости в планината. Взехме най оскъдните неща по пътя, за да не ни тежи багажа, нали бяхме тръгнали на разходка. Но тя планината както забелязахме впоследствие ни даваше своите ценни уроци.
Ягодинската пещера е невероятно красива и богата на подземни и скални образования – сталактити, сталагмити, сталактони, така наречените – драперии, леопардова кожа, перли и множество причудливи образувания, които имат различни изражения и образи.

Можеш да различиш Девата с младенеца, родопска булка с младоженеца и множество други фигури стига да имаш време да се съсредоточиш в наблюдението. Неудобството при нас беше, че прехода през пещерата е около 1 км. А групата е многолюдна и се върви сравнително бързо и човек няма време да се задълбочи в разглеждане на подробности. Но определено си заслужава. И екскурзовода е много приятен човек с чувство за хумор. Постоянно задаваше въпросчета като на отговорилите подаряваше и календарче. В пещерата има и специална ритуална зала и традиция за посрещане на Новата година с новогодишна елха и наздравици. На излизане от пещерата констатирахме, че вали дъжд. А ние оставихме в колата дебелите якета, дъждобран, чадъри, планински обувки... Да аз нали казах, тръгнали като на гости. Да ама планината не пита, а направо действа. В това е и силата й. И човек наблюдава, мокри се и си взема поука за следващия път. Бяхме единствените, които поехме по обратния път по стръмната пътечка. Но този път бяхме много по концентрирани и успяхме да се предвижим по бързо до село Ягодина. Но вече бяхме и мокрички. Попитахме за свободни места в два семейни хотела тук, но всичко беше заето. Така, че момчето, което беше с нас реши да се върне по екопътеката за колата и да дойде да ни прибере – двете грации :). Нямахме и голям избор. Нито имахме и места за спане за 2-рата вечер. Поръчахме си по един чай и зачакахме. По едно време дойдоха 2 момчета да питат за свободни стаи и ние нали сме услужливи им казахме за нашата хазяйка в която преспахме предишната вечер. Интересно се получи, че ние самите още нямахме места, а упътвахме непознатите момчета, които си търсеха стая с 4-ка. Помолихме ги да ни вземат с тях до Триград и така се сместихме 4 момичета на задната седалка. Но за съжаление стаите вече бяха заети, а беше останала само една тройка. Тях не ги удовлетворяваше този вариант и така ние пак се озовахме в същата вила, без дори и да сме предполагали. Само, че този път стаята беше в предверието на хазяите и беше по домашна, а не толкова впечатляваща, както стаите в които преспахме предната вечер. Но по важното беше, че и тази вечер си намерихме подслон и беше промислено за нашето преспиване. Така се зарадвахме на тази възможност, а и хазяйката и тя ни се зарадва. Много топли хора и топло посрещане. Та това си беше интересно преживяване с приключенска нотка при това. Но тук спирам, че стана много дълго...
А Триградското ждрeло е едно много живописно място, което те оставя без дъх или по точно без врат взирайки се постоянно нагоре, вперил поглед в назъбените скални повърхности и множеството дупки набраздили скалите в този регион.

Тагове:   моето,

Гласувай:

1. inti - ---
14.09.2007 00:25
Завиждам ти чисто и от сърце!!! :-)
цитирай
2. zvezdichka - Ох има и още...
14.09.2007 00:28
но не знам с времето как ще се споразумеем. А почивката си беше много вдъхновяваща и изпълваща, жизнерадостна и зареждаща.
Пожелавам и на теб красиви и живописни местенца, с които да се сблъскат очите ти!
цитирай
3. анонимен - Невероятно...
14.09.2007 00:45
е там.Обожавам Родопите! А на теб ти завиждам,че си била там,разбира се от сърце! Машала :)
цитирай
4. анонимен - molq adresa:))
14.09.2007 01:12
Molq, bi li mi dala adres ili telefon na tezi xora v Trigrad, kak da se svyrja s tqx?
Stranno, no i az ot mnogo godini iskam da posetq Trigrad i da vidq s o4ite si tova, za koeto sam 4ela...
meilat mi e tina_ana@sbcglobal.net

Anjela
цитирай
5. olive - Бях там миналото лято...
14.09.2007 01:19
Красотата е навсякъде докъдето ти стига погледа, а хората са много топли и гостоприемни. Едно от малкото места, на които ми се стори, че не са го обърнали само на бизнес.:) Очаквам с нетърпение част 2.
Поздрав.
цитирай
6. slavei - Точно сега...
14.09.2007 07:16
...поради липса на време, не мога да дойда с теб на това, не се и съмнявам приказно пътешествие, но по-късно ще се върна...и ще пътешествам...
До скоро!:)
цитирай
7. trevoga - Мерси, че ме върна години назад!
14.09.2007 08:10
Аз и моите родители сме едни от първите, които сме посетили тази пещера съвсем случайно. Беше около 1981 год., бях десетина годишна. Спомням си, че бяхме на почивка в Цигов чарк и обикаляхме, та така стигнахме до Кричим, където баща ми искаше да навести свой колега от университета. Та тойзи последния, пътувайки по пътя (ако може тази козя пътека да се нарече път!) за с.Ягодина бил спрян от еуфоризирани пещерняци, току-що открили пещерата. Препоръча ни да отидем и даже ни свърза с едно от момчетата. Тъкмо бяха започнали да полагат перила в пещерата и изобщо да я подготвят за посещения на туристи. Нямаше още ток и минахме през цялата пещера с една примигваща петромаксова лампа. Мама беше тръгнала с плисирана пола и токчета, аз - по бели гуменки - идилия! После майка ми казваше, че от страх не е видяла някои неща, но в моето съзнание е запечатано всичко и ти сега ми го припомни. Тогава техниката беше друга, едва успяхме да си направим снимка на входа, защото се сдрачаваше, та с тези снимки ми избистри спомените, благодаря! Спомням си за малките езерца с естествени речни перли, образувани от водовъртежа на песъчинките. Много ми се искаше да си взема една, с което си навлякох гнева на родния си татко, др. Иванов, зер как може даже да си го помисля, това е национално богатство, излагам се и т.н. Много ме беше срам. Интересно дали са се запазили тези басейнчета с речни перли или други по-малко срамежливи са ги "взели" за спомен?
Една от причините да не заведа децата си на това толкова вълнуващо за мен място е неговата комерсиализация. Когато аз бях там за първи път беше наистина девствено и неподражаемо.
Но като гледам снимките ти, май няма да устискам и другото лята ще поемем нататък - невероятна красота!
8. анонимен - малко инфо
14.09.2007 09:39
невероятно! снимките ти са страхотни.
А би ли споделила координати на тази къща?
9. zero - Благодаря
14.09.2007 10:22
за сутрешната природна магия от Родопите Zvezdichka. Радвам се за твоите преживявания и усещания там... И другото лято може би пак...:):)
10. bilqnka - Звездичка, много се радвам
14.09.2007 17:32
за прекрасната разходка и релаксация, която си избрала.Да отида на Родопите ми е мечта от малка, но все още не съм я осъществила.Надявам се рано или късно и това да стане.Снимките са страхотни.Това е най-добрата и пълноценна почивка сред балкана.
11. zvezdichka - Благодаря ви за топлите коментарите
14.09.2007 21:10
ruslantrad, Anjela, olive, slavei, анонимен
Човек трябва да е откривател в различни сфери, включително и на красивите кътчета в нашата китна страна. А Родопите е една такава блага и приветлива планина или поне на мен ми се строри такава. Заслужава да се посети това различно селце Триград и по скоро неговите околности и забележителности.
За тези, които се заинтересуваха от координати на вилата ще дам мобилния телефон на дъщерята на хазяйката:
0887 360297 - Бисерка
Te наистина са много гостоприемни хора, които имат вкус и към красивото.
А снимките и аз много им се кефя. Когато ни се предоставя такава красота ние само можем да я приемаме, да я пазим и да я правим достъпна за повече хора. Защото кой знае, може би и други ще се запалят за такова пътешествие :).
Приятна вечер желая на всички четящи тук!
12. zvezdichka - trevoga за теб
14.09.2007 21:29
това е било невероятно приключение, което е оставило траен спомен в теб. Ако отидеш сега със сигурност ще бъде различно, защото е благоустроена и осветена, дори и комерсиализирана щом се намира елха и ритуална зала :). Екскурзовода е много приятна изненада. Знае много неща и е човек на място. Дори съм чула от други хора, че може да се правят и индивидуални преходи, но с предварително обаждане и заявка, които ще траят повече от един час. Защото ние обходихме само около 1 км., а в действителност пещерата е дълга 10 км. Представяш ли си колко прелести остават скрити от хорските очи?
Перличките за които питаш наистина ги има, но добре, че са сложили решетка, защото някои българи не могат да пазят нещо, което не е лично тяхно притежание. Престъпление е да се отчупват от скалните образувания, които са надвиснали в близост до главите на хората, но аз на много места видях точно това отношение. Грозна картинка е, но то зависи от съзнанието на всеки един човек конкретно. За децата ще бъде полезно и приятно надявам се да видят тази пещера.
Така, че ти пожелавам успех в това начинание, което се разпалва в теб и гори с желание. То е което ще работи в теб и ще ти дава тласък за нещата, които искаш да свършиш.
Поздрави!
13. zvezdichka - :)))
14.09.2007 21:35
zero явно и двете сме вкусили от тази магична планина и ще се върнем някой път отново...

bilqnka мечтите се сбъдват, стига да не ги убиваме, а да им правим място в нас :). Нищо не се знае. А бъдещето е пред нас. И на теб ти пожелавам сбъднати мечти и реализирани желания, дори и неочаквани изненади, защото те са приятни и се запомнят :).
цитирай
14. dana55 - Браво,щедра си!
17.09.2007 20:58
Споделяш красота.
цитирай
15. zvezdichka - Благодаря ти Дана!
18.09.2007 14:17
Наистина обичам да споделям красотата :).
16. анонимен - ni6to
02.10.2007 22:12
ghuyigy757yot686
17. zvezdichka - Анонимен май те
02.10.2007 23:36
сърбят пръстите и реши да си начешеш крастата...
цитирай
18. анонимен - tam horata osaznavat kakvo sa zagubili kato nesa bili....
22.03.2008 01:38
tove e edno nezabravimo miasto v balgaria koeto malko hora sa go 4uvali naistina az sam mnogo u4uden kakav narot sme kato necenim tova koeto imame zna4i az sam ot sofia i sam dosta rastroen 4e nesa 4uvali mooi priateli za trigrat a tam hodiat pove4e 4ujdenci a ne nie balgarite malko go poznavat
19. zvezdichka - Ще отиде този,
22.03.2008 21:12
който има желание анонимен. Ако човек се е научил да цени природата, малките градове и селца със техните забележителности, той ще търси да ги посещава. Но ако окото му е друго, тогава не си прави труда да убеждаваш. Аз едно съм разбрала. Че човек трябва да се запали за каквото и да било и да търси този огън да гори в него. А дръвца са нужни за поддържането му :). Различни хора, различни идеали... бих добавила различни търсения. Така, че ако обичаш досега с природата търси го, защото той ще ти дава повече, ще те зарежда. А тези, които не познават нашата страна освен да бъдат запалени или провокирани от нещо, за друго не се сещам...
20. анонимен - mnogo e hubavo
25.01.2009 05:38
Az sasto biah v trigrad minaloto liato.Be6e edno naistina nezabravimo pregiviavane.Imahme kasmet da otsednem v sastata kasta .Domakinite ni posrestnaha mnogo dobre -haphvahme si mnogo fkusotiiki .Pogelavam na vseki da otide tam.Za men naistina tam e raia.Imam tel. na hazaikata 0887360297 Biserka se kazva.Naistina si zaslugava.