Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.10.2006 02:00 - Посветено на Михаил Ренджов
Автор: zvezdichka Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2148 Коментари: 3 Гласове:
0

Последна промяна: 19.10.2006 07:53


Преди две седмици присъствах на представянето на новата стихосбирка "Седмата песен" на македонския поет Михаил Ренджов в София. За първи път попадах на този автор, но четейки последната му стихосбирка намерих много общи неща с неговата поезия и моите търсения ката цяло.
Реших да пусна няколко негови стихотворения.

ЗАВРЪЩАХ СЕ У ДОМА

Завръщах се у дома
По път от разкопки и чакъл
А с мене се завръщаха
Моите Малки Неща:
Камъчето с което някога ме удариха
Капката кръв която ми потече от носа
Плодовете които през нощта крадях
Гората в която
Птицата ми се скри
(След някоя забравена песен)
Греховете които извършвах
Бранейки себе си
Ангелът когото забравих
Карайки се с приятелите
И животът който пропуснах
Зазяпан в кой знае какво
И кой знае къде.

Една нощ
Всички мои Малки Неща
Бяха у дома
Само мен ме нямаше.

Изгубил съм се, казват
Зазяпан в кой знае какво
И кой знае къде. 

ГОСТ

Идва и пак си отива Гостът
Мрак или привидение.

Питам го:
Кой вятър те довява
Кое невреме те предвещава
От кое небе слизаш
От кое олово излизаш
От коя тъмнина
От коя злочестина?

Застена, нещо промълви
След това във мен се скри
Гостът: мрак или
Привидение

Нерези, 1981 

ОБЛАЦИ

Това са неми кораби
Които носят моята болка
И които ме утешават.

Бели диви трендафили
Под главата на поета

Елате кораби мои
Сърцето ми оздравява
От убождането на
Гърма. 

РАЗЛИКИ

Съществува разлика между дърветата:
Дърво с гнездо.
И дърво без гнездо.

В гнездото се излива радостта
И влива в нас
Другото съществува заради различие.

Съществува разлика между тревите:
Трева със буболечка
И трева без буболечка.
Буболечката бръмчи
И изпълва слуха ни
Другото съществува заради различие.

Съществува разлика между хората:
Има човек с тъга
Има и човек без нея.
Човекът без тъга си ти
А онзи със тъга съм аз

Аз съществувам само заради
Различие.

5 април, 1985 

АКО НЯКОЙ ОТКРАДНЕ МОЕТО СЪРЦЕ

Ако някой открадне моето сърце
На коя клонка птиците ще кацат
В кое време дървесата ще цъфтят
Ако някой открадне моето сърце
Във света един крал ще абдикира
Една статуя на Роден ще пропее
Два камъка ще просвирят
Ако някой открадне моето сърце
Ще се пръсне тридесетия паралел
Сто празвяра ще зарикаят
Три морета ще побелеят
Ако някой открадне моето сърце
Не е потребна трета война
Кръвта със кръв ще се отстреля
Смъртта със смърт ще бъде умъртвена
Ако някой открадне моето сърце 

АНТИЧНИТЕ ПОЕТИ

Живяхме във различни времена:
Те в отминалото
Аз в днешното,
Те между кипариси
Мирти и олеандри,
Аз между желязо и бетон
Все пак,
Някои неща са ни
Общи:
Тъгата,
Стиховете
И
Смъртта.

КОГАТО В ТЕБ СЕ ЛЕЕ ДЪЖД

Мило е
И топло е, тогава
Когато в теб
Се лее
Дъжд:
Когато ставаш безграничен
И ромолящ и разнесен
във въздуха, носен
над горите, над собствената
пустиня, над кервана
от години които са отминали
звънливо и напевно,
Когато ставаш капка
която лети от вятъра
носена, когато навън е
тъмнина, а в тебе
свети, свети, свети
и удрят мълнии и вятърът
те вее разпръснат на частички
които ти откриват
безкрайността и ти самият
си безкраен, тогава
когато в теб
се лее
дъжд. 

СЕДМАТА ПЕСЕН

Трябва ми
Седмата песен.

Седмата?

Онази за гърма?
Онази за дъжда?
Онази за живота?

Не.
Онази за смъртта –
Съвършената песен.

3 ноември, 1998 

МРАМОР
(Стълб)

Кой спи във тебе
Кой плава в тебе
Кой вавилон, коя византия
Кой архангел, Бог кой
Кой дявол?

Главата си на тялото ти полагам
И чувам: вътре един славей

Пее. 

ПСАЛМ 16

Безмълвие,
Безветрие,
Бездихание,
Секунда
На дълбоко
Влизане
Във себе си,
Целувка
На Светата
Тайна,
Благоухание
Безмълвно
Покаяние:

Метание. * 


/ Метание – дълбоко поклонение за прощаване на греховете, Ново духовно състояние. (Бел. авт.)/


Тагове:   Михаил,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - клип от премиерата
09.05.2007 13:14
Много се зарадвах, като видях че в интернет мога да видя представянето на "7-та песен" на Ренджов. Много е вълнуващо и ето го линка, за всеки който би искал да се върне във времето и да присъства там.
http://www.academiaorphica.org/
цитирай
2. анонимен - уточнение
09.05.2007 13:16
Линка всъщност е
<a href=
"http://www.academiaorphica.org/7song.html">http://www.academiaorphica.org/7song.html</a>

Случва се да се обърка, човек, нали :)
цитирай
3. анонимен - дали ще ме изтърпите още :-[
09.05.2007 13:16
http://www.academiaorphica.org/7song.html
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5818759
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21680
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031