Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.01.2013 14:37 - Мънистени колани
Автор: zvezdichka Категория: Хоби   
Прочетен: 18782 Коментари: 12 Гласове:
22

Последна промяна: 22.01.2013 14:41

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


В този постинг ще ви представя някои мънистени колани, които съм успяла да снимам тази и миналата година.

Първо ви представям коланите от Разлог. В миналия постинг споделих, че в Разлог имат традиции относно изработването на тези колани и съм впечатлена от образците и майсторството! Много красота и изящество има вложени в тези творения на майсторските ръце! Някои със сигурност са стари образци, други са по-нови, но важното е, че традицията се продължава и този занаят няма да умре в някои градове, както става обикновено със старите занаяти. Когато майстора си замине и няма на кой да предаде занаята си тази красота бива изгубена завинаги в даден момент. Но ще се радвам, ако повече хора се пробуждат и проявяват интерес към творчеството, към старите техники, в които има вложени много любов, стари и древни символи, и невероятна красота! Говоря общо за занаятите. Та сега показвам и снимките на коланите :).

Първия колан е експонат от музея в Разлог, който беше изложен на Пирин пее 2012 г.

image

Следващия модел също съм го снимала на Пирин пее. Снимката не е много качествена, но са интересни модели.

image

Подобни колани имат и момчетата от Долната махала - много красиви, само, че съм ги снимала отдалеч.

image

Следващите 2 колана са от Разлог, но съм ги снимала на фестивала на фолклорната носия в Жеравна 2012 г.

image

image

Този колан го носи едно момиче от Разлог, но е от село Либяхово, Гоце Делчевско и го снимах също на фестивала на фолклорната носия в Жеравна.

image

image

Останали колани от Разлог ги снимах тази година на кукерския фестивал "Старчевата 2013" в Разлог.

image

Тук дори се заговорих със самия майстор, който ги изработва като хоби.

image

На 1-я колан е изработена характерната разложка шевица.

image

На този също, но стана много размазана:

image

Ето го тук отдалече.

image
И още красоти.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Този колан се нарича "дизга" и е от Пиргово. Снимах го на Жеравна.

image

Последните 2 колана са от Гълъбово, Старазагорско. Тях ги снимах на фестивала "На мегдана" в с.Писарево миналата година.

image

image

Та това съм събрала досега като мънистени колани и го споделям с хората, които може би досега не са обръщали внимание на тази красота, както бях и аз между впрочем, докато мънистата не влязоха в полезрението ми. Събрала съм и солиден албум от мъниста и може би и него ще публикувам някой път. По принцип започнах да забелязвам мънистата и дори да ги търся по дрехите, след като жените от Долни Юруци ме облякоха с тяхната носия и ме закичиха и с мънистените украшения, които сами те са си изработили. 



Гласувай:
22



1. rumero - Много шарено и красиво. Лично мен ...
22.01.2013 15:23
Много шарено и красиво.Лично мен тези носии и колани сякаш ме подканят на една гроздова със салата,под сянката на голямо дърво.Поздрави...
цитирай
2. blackpredator - !
22.01.2013 15:38
Великолепно!
цитирай
3. blagovestie - красота!
22.01.2013 17:15
А аз точно днес, по други пътища, стигнах до това. Пък то било наша традиция!

http://versa-loom.com/
като любопитен факт

Изкуство си е. А и коланите, които ти си снимала, са далеч по-сложни и самобитни.
цитирай
4. mrazekoff - Да направиш от мъниста такъв колан
22.01.2013 17:19
си е цяло изкуство! Не е въпроса само да се сглоби колана, а да се спазят и съответните фигури, които са характерни за този етнографски район. Народното творчество е толкова богато, че ние само можем да съзерцаваме произведенията на българския майстор и да му се възхищаваме. Дваж повече се възхищавам на хората, които издирват, събират и съхраняват тези произведения от миналото. Дваж повече се възхищавам и на енергията на младите, които с особена любов пазят традициите от миналото. Нека бъдат благословени!
цитирай
5. makont - Красота, Звездиче,
22.01.2013 17:58
ти обръщаш внимание дори и на детайлите. Честна дума, до сега не бях забелязала, че има и колани. По нашия край - Видинския се опасват с едни пояси, а тук поясите се държат от коланите. Беше ми интересно и научих нещо ново. Прегръдки и спокойна вечер!
цитирай
6. zvezdichka - :)
23.01.2013 10:41
rumero написа:
Много шарено и красиво.Лично мен тези носии и колани сякаш ме подканят на една гроздова със салата,под сянката на голямо дърво.Поздрави...


Поздрави rumero! Ако има слънце защо човек да не седне под сянката на голямо дърво :). Обожавам големите дървета! При нас се стопли последните 2 дена и снега се стопи, иначе бяхме стегнати в ледената прегръдка на зимата :).
цитирай
7. zvezdichka - Благодаря blackpredator!
23.01.2013 11:01
blackpredator написа:
Великолепно!


Радвам се, че ги оценяваш. И на мъниста, и на шевици тези екземпляри наистина носят много красота!
цитирай
8. zvezdichka - Благодаря blagovestie!
23.01.2013 11:24
blagovestie написа:
А аз точно днес, по други пътища, стигнах до това. Пък то било наша традиция!

http://versa-loom.com/
като любопитен факт

Изкуство си е. А и коланите, които ти си снимала, са далеч по-сложни и самобитни.


Толкова уникални неща имаме у нас, само че много от тях остават незабелязани, правени от векове, но поради липса на интерес и реклама остават скрити от широката аудитория. А и те са тясно свързани с традициите на нашия народ, а днес традициите не попадат в списъка на рекламите, освен от такива като нас, на които им е интересно всичко старо и автентично, ходят от време на време на някой събор и събират информация за тези малко познати творения на българите, които са дело на трудолюбиви българки и българи от много време насам.
цитирай
9. zvezdichka - Благодаря Стефчо!
23.01.2013 11:31
mrazekoff написа:
си е цяло изкуство! Не е въпроса само да се сглоби колана, а да се спазят и съответните фигури, които са характерни за този етнографски район. Народното творчество е толкова богато, че ние само можем да съзерцаваме произведенията на българския майстор и да му се възхищаваме. Дваж повече се възхищавам на хората, които издирват, събират и съхраняват тези произведения от миналото. Дваж повече се възхищавам и на енергията на младите, които с особена любов пазят традициите от миналото. Нека бъдат благословени!


Всичко, което казваш, то е и в мен самата. Така, че мога да допълня само - Да пребъде нашия фолклор, нашите традиции и всичко българското, сътворено от трудолюбивите ръце!
цитирай
10. zvezdichka - Благодаря за коментара Майче!
23.01.2013 11:41
makont написа:
ти обръщаш внимание дори и на детайлите. Честна дума, до сега не бях забелязала, че има и колани. По нашия край - Видинския се опасват с едни пояси, а тук поясите се държат от коланите. Беше ми интересно и научих нещо ново. Прегръдки и спокойна вечер!


В детайлите се крие изяществото, и не само. В тях със сигурност има закодирани толкова много неща, за които дори и не подозираме, защото сме загубили способността си да разчитаме детайлите. Но те са скрити и във фолклора, и в археологията и хората, които се интересуват могат да разкажат интересни неща. Има една такава жена във фейсбука, която понякога вижда невероятни неща в подробностите, в снимания детайл отблизо и често коментира.
цитирай
11. martiniki - Страхотна колекция, Цане!
24.01.2013 09:48
Голяма любов, майсторство и търпение има в тези красиви аксесоари. Онзи със слънчогледите веднага ме грабна. А лястовиците-прелестни са. Колко фантазия и цвят има в мънистените колани, както при шевиците - ако не знаех, че са мъниста щях да ги взема за бродирани.
цитирай
12. zvezdichka - Благодаря ти за коментара!
25.01.2013 11:49
martiniki написа:
Голяма любов, майсторство и търпение има в тези красиви аксесоари. Онзи със слънчогледите веднага ме грабна. А лястовиците-прелестни са. Колко фантазия и цвят има в мънистените колани, както при шевиците - ако не знаех, че са мъниста щях да ги взема за бродирани.


Taка е Доре, коланите са страхотни!
От хубави по-хубави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zvezdichka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5816695
Постинги: 496
Коментари: 6837
Гласове: 21680
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031